|
Sv: Må veie meg hver dag
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Midje/hofte-ratio sier bare noe om forholdet mellom hofte og midje. Joda, det er generelt sunnere for kvinner å ha en smal midje i forhold til hoftene med tanke på disponering for livsstilsykdommer, men en person med en midje på 110 cm og hofter på 140 cm er jo fortsatt ganske overvektig, og jeg med min midje på 85 cm og hofter på 94 kommer litt dårlig ut, selv om jeg ikke har så mye overvekt lenger . Det er mer bare sånn kroppsfasongen min er, så jeg synes i grunn MHR er like håpløst som BMI . Fettprosent er vel egentlig kanskje det eneste som sier noe fornuftig om grad av over- eller undervekt. Som du sier, alt over tjue og under tredve hos oss kvinnsa er kurant!
Det er sant det, og tilleggsopplysningen er jo det at kvinner bør ha under 80 cm og menn bør ha under 94 cm som midjemål. Jeg tenkte det kanskje stod under spørsmålstegnene i den utregningsformelen, men det ser jeg jo at det ikke står.
Og som du sier så gir jo ratioen også et bilde av hvor sunn eller usunn overvekt man har når man er overvektig. Som også ligger i det med eplefasong eller pære. Eple er jo som kjent mye usunnere enn pærefasong, og der vil jo så klart ratioen vise akkurat det.