|
Sv: Januar/februar-startere! Med vekt og oppskrifter
Opprinnelig lagt inn av Fra100til70, her.
Otika ..... har jeg spurt om hjelp? Bli her du , jeg stikker ))
Hadde tenkt til å svare deg litt mer utdypende på hva jeg mener forskjellen er på en lavkarbokur (ketolyse) og en lavkarbo livsstil (som man bør følge etter at kuren er over for å holde vekta lav), men jeg ser at du ikke vil ha hjelp eller forklaringer, og at du "stikker". Synd du tar så lett på vei, for jeg er sikker på at Otika sine tilbakemeldinger var velmenende, og det var forøvrig mine også.
For de som ikke har "stukket" men føler som Fra100til70 at dette bare er en kur, og "når jeg er slank så kan jeg spise som jeg vil"..... vær klar for en skuffelse. Det er mange som har en eller annen form for insulinresistens, som gjør at de reagerer mye mer på karbohydrater enn andre. Grunnen til at folk ønsker å leve etter lavkarboprinsippene er mange, men hovedpoenget for de fleste er at de ønsker å holde blodsukker og insulinnivå lavt (med alt det positive det fører med seg). Så klart ikke alle trives på et ketogent kosthold, men lavkarbo er så mye mer enn ketolysekuren. Jeg spiser i dag en lett blanding av Fedon og ketogent. Kroppen min trives veldig godt med et lavt karboinntak, og her må folk selv finne ut hvilket kosthold som gjør at de føler seg bra. Hvis kroppen din føles flott og fin og ikke går opp om du hiver i deg poteter.... hey, din kropp, ditt liv. Man skal være lykkelige.
Jeg har blandet inn litt brød i dietten min nå... kun fordi det gjør enkelte dager lettere (og vi snakker virkelig grovt brød her, med lite karber (i forhold til vanlig brød) og lav GI). Om jeg jeg går opp i vekt igjen, og føler meg slappere, så må jeg justere på dette igjen for å finne tilbake til den gode følelsen. Det handler om balanse. En balanse som jeg håper jeg kan ha med meg livet ut.
Det finnes mange gode bøker der ute, og jeg anbefaler de som har planer om at dette skal være en livsstilsendring om å lese seg opp på egen hånd. In the end, så er det du som har ansvaret for at du har det bra. Lykke til alle sammen.