|
Sv: Karbohydrater og ketose
15-20 g er satt som en grense hvor vekttapet som regel er optimalt, ikke for når du går ut av ketose.
Man kan være i ketose ved et inntak på så mye som 100 g karbo om dagen, men da er det ikke målbart i urinen.
Jeg regner med at det er individuellt hvor dette punktet er på de fleste. Jeg spiser i allefall opp mot 50 g om dagen og er i ketose. Jeg spiser ikke alle på en gang .
Hvis man spiser mye karber en dag/i et måltid, så vil kroppen forbrenne disse først og så gå over på å lage og forbrenne ketoner etterpå - så det er ingen krise. (Selvfølgelig er ikke det smart å spise for mye karber for ofte - i allefall hvis målet er Atkins eller en ketogen diett)
Så for å svare på ditt opprinnelige spørsmål: For de fleste vil grensen gå på rundt 100 g karbo om dagen for å være i ketose. De som følger Lindberg vil ligge omtrent her, og de går også ned i vekt.
Digresjon:
Jeg har ikke lest Lutz, men han setter grensen for når man må begynne å redusere på fettet ved 72 g karbo om dagen, og jeg regner med at det er fordi kroppen benytter seg mindre og mindre av ketonene som brennstoff ved dette inntaket.
|