|
Sv: Karbohydrater og ketose
Opprinnelig lagt inn av MAR, her.
Joda, jeg forstår filosofien bak kostholdsretninger som f.eks. ketolyse veldig godt, og jeg har ingen problemer med utførelsen i praksis. Heller ikke ville jeg funnet på å gjøre det jeg brukte som eksempel, det var ment som nettopp et eksempel; fordi det så ut til at endel trodde jeg lurte på hvordan man kunne være sikker på at man ikke overskred sin egen daglige grense. Skjønner?
Så spørsmålet er ikke knyttet til f.eks. utførelsen av ketolysekuren. Jeg spør, rent teoretisk, fordi jeg håper at noen kan gi meg litt mer innsyn i hvordan kroppen fungerer i forhold til ketose. Jeg tenkte at så mange brukere som er aktive på dette forumet, og som sitter inne med enormt mye kunnskap, må vel noen ha svaret på dette også. 
Ganske enkelt, i alle fall i teorien: er det mulig å finne ut hvor mange gram karbohydrater kroppen kan takle til enhver tid, før man faller ut av ketose?
Det fungerer ikke sånn at man brått faller ut av ketose. Men så er vi fysiologisk forskjellige også. La oss si at du spiser et måltid, blir passe mett, og inntar 5 gram karbohydrater i form av grønnsaker. Sannsynligvis blir det da lite insulinutsondring. Om du spiser deg stappmett, vill tynntarmen kunne gi signaler om "sannsynlig mye karbohydrater" og gi større utsondring. Noen kan drikke en kopp te, med en teskje sukker, og få en voldsom insulinutsondring. Andre kan spise 3 skiver og kroppen nøyer seg med å sende ut bufferen av insulin som de fleste friske mennesker har. Det er mengden insulin og graden av resistens som til stor grad forteller hvor mye fett du forbrenner. Stixen forteller deg også kun hvor mye ketoner du har i urinen, den sier ingenting om hvor mye du bruker. Jeg har gått på LCHF i 19 mnd nå,og kan spise 10gram om dagen, og den vil ikke alltid gi utslag, fordi kroppen er blitt langt flinkere til å bruke ketonene. Ketose er ikke synonymt med vekttap, det er jeg et godt bevis for, den sier bare noe om hvor mye ketoner kroppen produserer, og er egentlig ganske uintressant. På den annen side er ketose en svært behagelig tilstand, som gir meg en større grad av energi.
Atkins satte mer likhetstegn mellom ketose og vekttap, og han hadde oppdaget om om en person spiste ca 20 gram karbohydrater fordelt over en 24 timers periode, ville han/hun få utslag på stixen. Dette er en sannhet med modifikasjoner, da samme person også har variasjoner i basalforbrenningen, hormonvariasjoner, og årstiden og kostsammensetning og fysisk aktivitet forøvrig spiller inn.
Så, du faller hverken ut eller inn i ketose, du produserer mer eller mindre ketoner ettersom hvor mye fett du forbrenner. En frisk unge, er stort sett i ketose noen timer hver natt, for eksempel.
Så er 20 gram feilinfo? Både ja og nei. De aller fleste trenger en grense når de starter, så de får et svar på spørsmålet som er så viktig i starten: Hvor mye?
|