Tråd: Langt platå
Vis enkelt innlegg
Gammel 26-01-11, 21:20   #4
Jabba
Seniormedlem

Jabba sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Langt platå

Opprinnelig lagt inn av Matglad, her.

Jeg synes innlegget til Gerd er veldig bra innfallsvinkel. Dersom det er slik at du ved ettertanke kan finne ut at du har sklidd ut litt i kostholdet, har du jo noe å ta tak i.

Selv hadde jeg et platå på ca 7 måneder. Da var min tålmodighet brukt opp. Jeg hadde prøvd alt av kjente partystoppere.

Det jeg gjorde som fikk det til å løsne for meg var å gå over til 0 karbo. Samtidig justerete jeg ned proteininntaket, som hadde vært for høyt, og økte fettinntaket. For meg løsnet platået med dette, og jeg gikk ned ca 6 kilo på 4 måneder. Å spise 0 karbo er absolutt ikke noe for alle. Jeg synes kostholdet blir litt kjedelig og ensformig. Grønnsaker, fløte og rømme er det jeg savner mest.

Jeg ble syk og måtte avbryte prosjektet mitt for en stund (hadde ikke noe med kostholdet å gjøre altså). La da på meg ca 2 kg. Startet nå mandag på ny runde med 0 karbo for å riste av meg disse 2 kiloene, pluss de siste kiloene jeg ønsker å gå ned. For meg har 0 karbo vist seg effektivt for å gå ned i vekt etter at vekten stoppet helt opp. Imidlertid er dette bare en nødvendig "kur" for meg for å gå ned. Etter at jeg er i mål vektmessig vil jeg gå tilbake til lchf/ketose.

Mitt kosthold er som følger:
0 karbo (eneste er at jeg spiser 2 egg om dagen, det utgjør minimalt)
65 gram protein (ett gram pr ønsket kropsvekt)
150 gram fett

0 karbo er nok for de standhaftige som kan tåle litt ensformig mat for en stund, og som har holdt seg til lavkarbokost en god stund. På svenske nettsider anbefales det å ha vært i ketose lenge før man går helt ned til 0 gr karbo. Det er ihvertfall helt unødvendig for folk som har holdt på i 2 uker og synes det går tregt.

Kanskje det kan hjelpe å regne på proteininntaket også. For mye protein kan også være en partystopper.

Hvor lenge holdt du deg på 0 karbo før du så resultater?
Kan du legge ut forslag til en dagsmeny?

Har også slitt med et langvarig platå (har vært i ketose i over 2 år) og prøver nå ut diverse for å bli kvitt de siste 3-5 kiloene. For de SKAL vekk nemlig.....har kjøpt meg masse stilige bukser som er akkurat litt for små....

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat