Hei igjen alle sammen
Nå har det gått 2 uker med det nye kostholdet for mamma og pappa.
Etter EN uke hadde pappa gått ned 5 kilo (!!!) og mamma 2,5. Pappa mener han har omtrent 25 kilo han vil miste, og dette var jo supermotiverende for ham !!!
Hva blodsukker angår, tar han en tablett om morgenen, 400mg amaryl heter den (blodsukkersenkende). Jeg syns det er ganske dumt at han ikke blir fulgt opp av en lege, for fastelegen hans er ikke til å snakke med om dette som jeg sa. Vi har derfor ikke gjort noe med medisineringen, men vi måler blodsukkeret ofte. Han har vanligvis ligget mellom 10 og 11 midt på dagen med tabletter - og disse to ukene har blodsukkeret hele tiden ligget mellom 5 og 7,8 (7,8 var like etter en smoothie som jeg hadde tatt eple, pære og litt vannmelon i... aldri mer vannmelon.) Dette syns han også er helt SUPERT og motiverende, og han håper veldig at han kan kutte ned på tablettene etterhvert... MEN hvordan skjer det? Vil han få lavere og lavere blodsukker også kutter han ned på tabletter, eller kan de kuttes ned på nå eller ??? DETTE kan jeg ikke noe om !! Hjelp ??
Uke 1 laget jeg alle måltidene, og det så omtrent slik ut:
Frokost:
-salat med masse grønnsaker og egg, skinke eller tunfisk. 2-3 ss rapsolje over.
-omelett av 3 egg, fløtedæsj, bacon, vårløk. agurk og tomat ved siden av.
- frokostpannekaka med havregryn, uten søtstoff.
lunch:
kyllingwok, smoothie, salat, ellernoe...
middag: dette er det enkleste. alltid ren fisk eller kjøtt eller kylling, med salat eller grønnsaker til.
kvelds: 1-2 fiberpluss med ost eller peppermakrell, 1-2 glass rødvin
Jeg vet at kveldsmåltidet ikke burde vært så mye karbs, men jeg vil ikke ta fra ham det knekkebrødet om kvelden.
uke 2 dro jeg på ferie (!!!) hehe. var kjempespent på hvordan dette skulle gå, men det har visst gått kjempefint !! de lager salat eller omelett til frokost, pappa pleier å ordne seg en liten lunch-tallerken med en bit peppermakrell, en bit makrell i tomat , agurk og tomat og kanskje litt skinke. så flink han er !!! til middag har de stort sett grillet kjøtt med salat ellernoe til. Pappa hadde likevel en liten nedtur med opp en kilo denne uka visstnok. Han vil ikke veie seg for ofte nå, for han er litt redd for nedturer.
Så... mamma lurte veldig på om det ikke var noe annet de kunne lage til frokost enn salat eller omelett.. det er vel det ??
tusen takk igjen for tips og vink. hva skulle jeg gjort uten dere..