|
Sv: Mengde fett i maten
Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.
Folk går ned på høyproteinkurer med lite karbo og fett også. Jeg tror ikke det er lurt å spise grenseløst med fett om man vil ned i vekt. Hvorfor skal kroppen ta av det lagrede fettet om det har rikelig fra kosten? Fett er viktig fordi man ligger lavt på karbohydrater og trenger en av delene som energikilde. Overdrivelser gavner inegn.
Kroppen bruker fett til mer enn ren brensel. Det også går fett til mange organer, som hjerte, hjerne, hud og så videre. Mange har sikkert merket at de har fått blankere hår og mindre tørr hud etter å ha gått fra magert til fettrik mat.
Opprinnelig lagt inn av zarion, her.
Man bør spise mye fett, men ikke mer enn man forbrenner. 65/30/5 fett/prot/karb er fin. Det er mye kalorier i fett, og alt over det kroppen klarer å forbrenne = mer kroppsfett. Så pass på..
Hvor har du det fra? Så lenge du spiser 15-20 gr karbohydrater om dagen så vil det ikke være særlig muligheter til fettlagring, ettersom mengde blodsukker og insulin går ned.
Opprinnelig lagt inn av zarion, her.
Ok, så dere spiser så mye dere vil av fett og skal liksom gå ned av det? Hvordan kan det gå? 
Jeg har spist jevnt over 70-90% fett, og har gått ned godt over tjue kilo, og jeg er ikke akkurat et unikt eksempel. Du nevner selv at fett har over dobbelt så mye energi enn karbohydrater og proteiner, dermed vil de fleste over tid regulere ned inntaket, og det totale kaloriinntaket blir som regel ikke så høyt som man skulle tro. Det er ikke bare snakk om å fylle magesekken med en viss mengde mat, men også å mate cellene.
Og som Charlott skriver over her, det er viktig at dere ser hvilket underforum dere er på, og hvilken filosofi trådstarter har i boksen sin før dere begynner å svare! Dette er f.eks ketolyseunderforumet, da svarer man ut fra ketolyse. Ferdig arbeid!

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|