Vis enkelt innlegg
Gammel 21-01-11, 22:56   #35
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Mengde fett i maten

Opprinnelig lagt inn av zarion, her.

Er riktig fordeling på den lavkorbo dieten jeg følger som tilsier 65/30/5 fett/protein/karbo. 170g fett gir 1550 kcal proteinet gir 680 kcal og karbo gir ca. 100 kcal som gir et passe kaloriunderskudd. Poenget med lavkarbo er at den skal bruke fett fra kroppsfett sammen med fett fra kosten. Hvis den får nok fett fra kostholdet så bruker den heller det da lettere tilgjenglig enn kroppsfettet. Veier(veide) foresten 87,5 kg på Lørdag når jeg begynte, veide 82 kg i dag tidlig. Mesteparten er væsketap selvfølgelig.

Proteininntaket på 170g er bare for lean body mass, altså kroppsvekten uten fett. Trener 4 dager i uka så må ha masse proteiner. Hadde 220g proteiner daglig før jeg begynte på dieten. At du kan bli syk av så lavt proteininntak er det dummeste jeg har hørt. Vil gjerne se en henvising til studie om at protein i det hele tatt kan være farlig. Protein som ikke blir brukt blir til fett som alt annet hvis du har et kalorioverskudd...

Jeg refererer i første omgang til artikkel fra siste VOF der Kwasniewski (optimal ernæring) sier at man bør spise maks 150 gram protein pr dag.

Sitat:

En del legger om til et lavkarbokosthold med lite fett og erstatter det meste av karbohydratene og fettet som fjernes, med protein. Dette er ikke nødvendigvis gunstig. Et høyt proteininntak gir et stort overskudd av nitrogen (fra nedbryting av protein) som er giftig for hjernen og kroppen og derfor må skilles ut med nyrene.

Hovedbakgrunnen for at jeg synes det er viktig å advare mot for mye proteiner er at det er mange nybegynnere her på forumet som IKKE er ekspert på egen kropp. Har man problemer med nyrene uten av man vet om det, vil for mye protein føre til alvorlig skade på nyrene om de blir overbelastet. Jeg vil ihvertfall ikke være den som her på dette forumet gir informasjon som kan føre til skade på andre mennesker. Jeg håper du forstår at DIN situasjon ikke nødvendigvis er sammenliknbar med alle de som i mange år har vært overvektige, ikke klart å trene og endelig har søkt og funnet dette forumet som hjelp til å gå ned i vekt. Du må spise som du vil - men jeg kan ikke akseptere at du anbefaler de store mengdene med protein som en generell anbefaling. Da er det bedre - etter min mening - at vi forholder oss til forskere som har forsket på dette i mange år - og deres anbefalinger.
Jeg trener også 3-4 ganger i uka, særs tung styrke - men det kunne ikke falle meg inn å spise så mye proteiner - av den grunn at jeg VET ikke om nyrene mine vil takle den belastningen.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat