Vis enkelt innlegg
Gammel 21-01-11, 19:52   #34
zarion
Nytt Medlem

Medlem siden: Jan 2011
zarion er på en erverdig vei

Sv: Mengde fett i maten

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

I forhold til anbefalt fordeling av næringsstoffer ligger du veldig skjevt. Du trener kanskje veldig mye? Og er ellers normalvektig? Da er forsåvidt 170 gram protein greit, kanskje litt høyt avhengig av hvor mye du veier, men lik mengde fett er rett og slett for lite med bare 20 gram karbo i tillegg. Husk at fettet skal erstatte energibehovet i kroppen din når du nå ikke får energi fra karbo.

DIN måte å gjøre det på vil jeg fraråde alle, spesielt nybegynnere fordi for stort proteininntak kan gjøre deg alvorlig syk! Oppkarbing i helgene er heller ikke for nybegynnere. Og så liten andel fett er ihvertfall ikke for nybegynnere!

Anbefaler alle som fremdeles lurer å lese seg litt mer opp. Boka "Bedre uten brød" av Lutz forklarer mye om hvorfor lavkarbo fungerer slik det gjør, og det nye magasinet VOF har mange utdypende artikler om lavkarbo-kosthold. (Sjekk www.vof.no eller Narvesen).

Er riktig fordeling på den lavkorbo dieten jeg følger som tilsier 65/30/5 fett/protein/karbo. 170g fett gir 1550 kcal proteinet gir 680 kcal og karbo gir ca. 100 kcal som gir et passe kaloriunderskudd. Poenget med lavkarbo er at den skal bruke fett fra kroppsfett sammen med fett fra kosten. Hvis den får nok fett fra kostholdet så bruker den heller det da lettere tilgjenglig enn kroppsfettet. Veier(veide) foresten 87,5 kg på Lørdag når jeg begynte, veide 82 kg i dag tidlig. Mesteparten er væsketap selvfølgelig.

Proteininntaket på 170g er bare for lean body mass, altså kroppsvekten uten fett. Trener 4 dager i uka så må ha masse proteiner. Hadde 220g proteiner daglig før jeg begynte på dieten. At du kan bli syk av så lavt proteininntak er det dummeste jeg har hørt. Vil gjerne se en henvising til studie om at protein i det hele tatt kan være farlig. Protein som ikke blir brukt blir til fett som alt annet hvis du har et kalorioverskudd...

zarion er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo Svar med sitat