Vis enkelt innlegg
Gammel 19-01-11, 21:17   #81
Bombus
Medlem

Bombus sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 75
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: En ting jeg lurer på ift rødt kjøtt/lite fiber.

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Mye mulig, og i så fall et fascinerende funn! Alikevel.. evolusjon av en art med menneskets levealder (og viktigere, modningsalder) beveger seg null og nada på så kort tid som 30.000 år. Når man snakker om hva vi har utviklet oss til å spise snakker man om arten så langt tilbake at.. vel.. vi ikke var arten homo sapiens engang.

Jeg er ikke så sikker på at 30 000 år er så lite. Mitokondriestudier har vist at det moderne mennesket har felles rot så kort tid som 150 000 år tilbake. Altså: dagens afrikanere, asiater, europeere og papuaner kan spores tilbake til ett felles opphav da mennesket vandret ut fra Afrika for første gang. På de årene har vi blitt ganske forskjellige rent utseendemessig, og vi har (statistisk sett) til dels ulikt sykdomsbilde (altså sykdommer som ikke skyldes levestandard). Poenget mitt er at det kan ha skjedd ganske mye med tilpasninger på 30 000 år. Kanskje er ikke karbohydrater så ueffent for en stor andel av befolkningen, om det ikke blir for mye av det.

Jeg finner det rimelig at vi, som den omnivore (altetende) arten vi er, er tilpasningsdyktige i kosten og har en ganske stor bredde av næringsemner vi kan ta inn uten å kalle det unaturlig eller usunt. Men i dag har mange av oss beveget oss laaangt utenfor denne rammen med den store tilgangen til og inntaket av raffinert mat. Og der møtes vi. Men jeg kommer aldri til å gå med på at det er nødvendig for alle å gå over på strikt lavkarbo for å leve sunt.

På et eller annet punkt i argumentasjonen vil jeg påstå at det som fremstilles som fakta her på forumet (generelt), egentlig er tro. Altså at det som fortsatt er hypotese/teori blir framstilt som fakta. Men, enhver er salig i sin tro.

Jeg er en halvstudert røver (i likhet med deg?). For ordens skyld; dette med mitokondriestudier er fra den populærvitenskapelige boka Evas sju døtre av Bryan Sykes, og jeg aner ikke om jeg har forstått fyren rett. Bare artig å imøtegå steinalderkosthypotesen

Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat