|
Sv: Hvorfor velger noen å benytte seg av lavkarbo?
Sitat:
Hvorfor velger noen å benytte seg av lavkarbo?
Jeg ble litt usikker på om du mener hvorfor noen begynner på lavkarbo i utgangspunktet, eller om hvorfor folk velger å fortsette?
Jeg kan ikke lenger huske hvordan jeg i utgangspunktet begynte med lavkarbo. Altså, jeg husker jo hvordan jeg hadde det før jeg begynte. Det var umulig å gå ned i vekt, jeg hadde ikke kontroll på maten, jeg var konstant sulten. Jeg antar at en slankekur der man kan spise ordentlig mat, spise seg mett, og samtidig gå ned i vekt var forlokkende. Så begynte jeg relativt raskt å lese og lese og lese, både her og lavkarbolitteratur (anbefaler Gary Taubes "Good Calories Bad Calories"), og så at lavkarbokost rett og slett gir mening. Det er en logisk og sammenhengende teori bak lavkarbo, og man skjønner mekanismene i kroppen som gjør at dette fungerer.
Deretter begynte jeg selvfølgelig selv å merke de effektene lavkarbo har på kroppen. Og da tenker jeg ikke bare på vekttapet. Jeg fikk orden på søvnen for første gang på 15 år (sovner lettere, sover bedre og våkner uthvilt etter færre timer), jeg fikk mer og jevnere energi, jeg slapp blodsukkersvingninger, jeg kvittet meg plutselig med pollenallergien min, sult- og metthetsfølelsen min begynte plutselig å fungere som den skulle, jeg fikk orden på hormonene mine (en normal menstruasjonssyklus for første gang på 15 år), jeg fikk en mage som fungerte bedre, og allmenntilstanden ble rett og slett dramatisk bedre. Hadde jeg gått tilbake til å føle meg sånn som jeg hadde det før kostomlegging nå, så hadde jeg rett og slett trodd at jeg var syk. I ettertid er jeg litt sint faktisk, for at jeg har gått rundt og "skrantet" på "normal" mat, og trodd at det har vært normaltilstanden. Sint fordi lavkarbokost og dens fordeler ikke er allment kjent og anbefalt.
Så der har du egentlig svaret på hvorfor jeg velger å "benytte" lavkarbo. Og der har du også svaret på hvordan dette påvirker kostholdet over tid. Jeg har spist lavkarbo (mer eller mindre ketogent) i litt over to år, og kommer til å spise på denne måten resten av livet.