Vis enkelt innlegg
Gammel 19-01-11, 10:54   #5
lifejack
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Lavkarbo kosthold med gallesten ??

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Jeg mener jeg har lest noe om dette inne på kostdoktorn.se, du kan jo forsøke å lete litt der eller google.

Det jeg bet meg merke i, var at de mente at et fettfattigt kosthold var det som forårsaket gallesteiner. Spiser man fettrikt, jobber galleblæren jevnt og trutt og man får ikke "opphopninger" av noe.

Men jeg er ikke sikker på dette

Jeg har også lært at det er fettfattig kosthold som ofte kan forårsake gallesten (og synes det virker mest logisk også), siden gallen blir mer stillestående og får tid til å krystallisere seg når den ikke pumpes jevnlig ut i tarmen. Jeg merket det selv da jeg gikk fra nærmest veganer til masse fett (og kjøtt). Etter fettrike måltider ville jeg kjenne smerter i galleblæreområdet. Det var ikke voldsomt kraftige smerter, og de varte kun en forholdsvis kort periode, så gjorde ikke noe med dem, men moren min fjernet litt gallegrus da hun var på min alder, så tipper gener spiller inn for hvor disponibel man er også...

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat