|
Sv: Gastric bypass (overvektsoperasjon) og fibromyalgi
Hei og tusen takk for svar!
Jeg har fulgt et lavkarbokosthold i snart fem år, og gikk ned MYE, og fikk en effektiv vektbalanse, hormonbalanse og ikke minst mental balanse. Men etter at jeg fikk fibro-diagnosen for to år siden har ikke vekten sluttet å vingle, og hver vinter legger jeg på meg mellom 10 og 20 kg, noe jeg bruker resten av året på å gå ned igjen. Og det er helt forferdelig. Nå har jeg snakket med legen og skal kutte ut/ned en del medisin. Og jeg står nå i kø for 'tjukkasoperasjon' (Sleeve gastrectomy - noen som har informasjon om denne operasjonen?), og kan regne med at jeg om ca ett år vil legges under kniven...grøss! Så det kan nok hende at kølengden har med sykehuset man blir henvist til å gjøre. Slik jeg forstår det så er det på grunn av tilleggsplager (fibro, søvnapne og refluks) jeg får operasjon i det hele tatt ettersom jeg ligger akkurat på grensen av akseptert BMI (40 - jeg har ca 39). Men forhåpentligvis vil det hjelpe. I mellomtiden skal jeg kose meg med lavkarbomat og satse på at det letner litt nå når vi går mot lysere og varmere tider