Nå fant jeg dette på EAT sine sider:
Måltidet før trening
Skal du ha best mulig fettforbrenning gjennom treninga, er det viktig at de rette hormonene får dominere. Du må unngå høye nivåer av insulin ved å spise lite karbohydrater i måltidet foran trening. Insulin vil senke nivåene av de muskelbyggende og fettforbrennende hormonene testosteron og veksthormon. Spis det siste ordinere måltidet 2-3 timer før treningen. Likevel kan du med fordel innta et bitte lite måltid bestående av kun litt fett og protein ca 45 minutter før trening. Vi vil anbefale deg å bruke rent proteinpulver som proteinkilde, da det ofte er lettere fordøyelig for tarmen. Det er viktig at proteinet i dette siste måltidet er kommet ut blodbanen før treningen begynner. Da vil du kunne få en økning av hormonet glukagon (som har motsatt effekt av insulin), som igjen vil gi en ekstra økning av veksthormon og testosteron. Til denne proteindrikken anbefaler vi ca 15 gram pulver, sammen med en halv spiseskje med kokos- eller olivenolje. Oljen vil styrke påvirkningen av de gode hormonene.
Måltidet etter trening
Først og fremst så er det viktig at du kun drikker vann under trening. Treningen din varer under en time, og du har mer enn nok glykogen (karbohydrater) i musklene og leveren til treningen. Det er for lengst motbevist at det er best med størst mulig glykogenlager. Karbohydrater i form av sportsdrikker, brus, saft eller juice under trening vil kunne øke nivåene av insulin, med alle de negative tingene som medfølger. For å få best mulig resultat av treningen må de gode hormonene få domineremest mulig av dagen.
Inntil 90 minutter etter du har avsluttet treningen vil kroppen være spesielt opptatt av å bygge seg opp igjen til neste tøffe trening. Dette må du lære deg å utnytte. Derfor er det viktig at du rett etter treningen ikke inntar raske karbohydrater, eller karbohydrater i det hele. Nå vil kortisolnivået gradvis øke, mens nivået av veksthormon og testosteron vil synke. Spiser du nå raske karbohydrater, vil det øke insulinnivået. I og med at insulin er en god venn av kortisol, vil dette kunne øke kortisolnivået ekstra mye. Etter treningen er det derimot svært lurt å innta den samme drikken som 45 minutter før trening, men med doble doser. Det vil si at du blander 30-40 gram proteinpulver sammen med en spiseskje kokos- eller olivenolje i 3-4 dl rent vann eller rismelk. Du synes kanskje rådet om kokosolje høres rart ut, siden det er mettet fett, men kokos inneholder gunstige mettede fettsyrer som raskt omdannes til energi kroppen. Noen Du bør drikke blandingen så snart som mulig etter treningen, helst innen 15 minutter. Ytterligere en time senere kan du spise et normalt, hormonelt rett sammensatt måltid. Dette vil restituere deg raskt, i tillegg til at fettforbrenningen vil være meget stor.
Jeg tror jeg prøver dette jeg. Cocosaen er jo flytende for tiden, så da er den mye enklere å ha i hehehe.