Vis enkelt innlegg
Gammel 06-07-05, 00:48   #23
MHM
Ikke flink, men god...;-)

MHM sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 50
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av hede

"En siste detalj er å unngå inntak av EFAomega like før eller like etter trening. Dette er fordi essensielle fettsyrer veldig lett kan brukes som energi, og som sagt tidligere må de inn i fettvevet for å den beste effekten."

Jeg vil tro at det her menes omega-3 og omega-6 som er de essensielle fettsyrene, og det er jeg enig i at ikke er nødvendig i nær forbindelse med trening. Men jeg mener omega-9 stiller i en annen klasse, og kun er positivt før trening. Men jeg ville ikke ha spist noe den siste timen før trening uansett jeg da... særlig ikke om det er aerob trening.

Opprinnelig lagt inn av hede

Enig med deg om etterbrenningen, men for å få den optimal må ikke glykogenlagrene tømmes først?

Tenke-tenke... Nei, man kan ha fullgod fettforbrenning med fulle glykogenlagre - det har vi mens vi sitter og mens vi rusler rundt. Det som avgjør hva slags brensel man bruker under fysisk aktivitet er 1) Intensitet på treningen. Desto høyere intensitet, jo større andel karbohydrat (eks. sprint og styrketrening). 2) Sammensetning av kostholdet. Med et karbohydratrikt kosthold vil man stadig ha forhøyet insulin, som blokkerer effektiv fettforbrenning.

Jeg er ikke helt enig med meg selv altså Hede (for å forvirre deg Iset... ), så kom gjerne med innspill og motargumenter. Jeg er enig med meg selv i at enumettet fett er positivt i forhold til fettforbrenning under og etter trening, men jeg er usikker på hvor lang tid i forvegen det er optimalt/gunstig/ok å innta dette.