Vis enkelt innlegg
Gammel 15-01-11, 17:43   #64
skalaren
Juniormedlem

skalaren sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oppland
skalaren er ny på veien
Talking

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Hei. Jeg er en mamma som har to barn som idag er 11 og 15 år.
Samt at min samboer har tre barn som idag er 9 og 10 og 16 år.
Så i alt så er vi to voksne og 5 barn.

Men for 6 år siden så var dem 3, 4, 5, 9 og 10 år.

Og den ene spiste ikke kjøtt m.m,
den andre ville ikke ha fisk m.m,
den tredje ville ikke ha ris/potet eller pasta m.m,
den fjerde ville ikke ha saus m.m,
den femte ville ikke ha pølser m.m osv.
Ingen ville ha grønsaker.
Så i dette tilfellet så skulle jeg egentlig behøvd å lage 5 middager om dagen om alle skulle bli fornøjde. Men jeg forstod ganske raskt at dette kommer ikke til å fungere.

Så vi tok et familjeråd rundt kjøkkenbordet "uten mat på bordet" også snakket vi om at dette fungerer ikke, så snakket vi om at vi alle har forskjellige ting ikke alle liker.
Og at foskjellig mat på forskjellige måter er nødvendig for kroppen selv om vi elsker det eller ikke.
Så da blev vi enige om at vi ikke skulle knelldre eller grine vid matbordet og alle skulle smake på alt. En gulrotbit, en liten brokkoli osv.

Med dette så blev det ingen knelldring eller grining vid matbordet, og alle smakte på alt selv om det ikke blev så mye til å begynne med.
Men nå 6 år seinere så spiser alle alt og dem er glad i alt.
Før kunne jeg koke en 1/2 kg med grønnsaker og nå må jeg koke minst 1 1/2 kg.

Også førte vi inn at dem fikk hjelpe til med å lage mat.
For eksempel, kjøttsaus som den ene var så glad i, men som ikke spiste tomater eller gulrot eller løk.
Men som fikk være med å lage kjøttsaus fra bunnen av.
Og han likte jo fortsatt kjøttsaus selv om det var ting oppi som han ikke likte.
Viktig at dem får lære at ting smaker forskjellig i kombination og at mat er godt.

Jeg skjønnte ikke dette når jeg var alenemor i et års tid, og mine barn fikk servert det dem ville ha, den ene fisk hver dag og den andre kylling.
Men den dagen vi blev så mange så gikk det ikke å skjemme dem bort med spesialmat.
Men vi fikk bli enige om at all mat egentlig er god mat.

Men for at den ene ikke skulle bli sur for at han aldrig fikk det han likte.
Så startet vi med at dem fikk velge noen matretter som den enkelte likte. Også lagde vi en matliste der alle fikk bestemme en dag i uken.

Og nå når vi er borte hos andre så blir folk sjokkerte for at alle barnen er så flinke til å spise det dem får servert.

skalaren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat