|
Sv: En ting jeg lurer på ift rødt kjøtt/lite fiber.
Opprinnelig lagt inn av Tøsa!, her.
Vil bare si at jeg er veldig enig i det du sier altså.
Den gamle ugla som underviser oss i ernæringsfysiologi elsker poteter og påstår at man umulig kan spise sunt uten de.
I følge henne skal man spise litt mindre kjøtt og mere karbohydrater dersom man vil ned i vekt
Jeg er glad for at lavkarboforksningen kommer mer og mer fram!
Og jeg tror nok de som spiser mye karbo må jobbe mer for å holde kroppen sunn, men jeg vil likevel tro at de faktisk ER sunne mange av de.
Men de må vel kanskje trene hardere og spise "sunnere"...
Vel, det som er så fint med vitenskap er at jeg ikke behøver å bry meg om hvorvidt du er enig eller uenig. Jeg fremlegger bare fakta, og det er ikke grusomt komplisert å forstå at karbohydrater er det eneste som stimulerer insulinproduksjon, og at insulin stimulerer fettlagring og produksjon av LPL (som frakter fett ut av muskelceller og inn i fettceller).
Det er fakta. Du kan mene akkurat hva du vil, men himmelen er ikke grønn uansett om du måtte mene og ønske det av all din viljes makt. Den er blå, og insulin stimulerer fettlagring og blokkerer frigjøring av energi fra fettlagre. Begge deler er fakta.
At man kan være sunn med potet i dietten er vel ikke spørsmålet her, men du bør kanskje informere lærerinnen din om at selv Norsk kostråd har sett det for godt å fjerne poteten fra de "5 om dagen". 
Basta bom! ^^,
Edit: forøvrig er dette bare nok et eksempel på hvor skummelt dette er. Kjenner selv en som er utdannet hjelpepleier med alt som inngår av fettfobi og tullball. Bestefaren hennes hadde et hjerteinfarkt, hvorpå hun raskt slang seg i bilen og tok en uke hos besteforeldrene for å lære dem hjertegode matvaner. Helmelken skulle ut til fordel for skummet eller til nød ekstra lett melk. Smør skulle byttes ut med plantemargarin. Kjøtt skulle være magert i den grad det i det heletatt var forsvarlig å spise det. Orket ikke engang å ta diskusjonen for som hun selv sa på telefonen: "Dette kan jeg, det er jo dette jeg er utdannet til!". Slike mennesker er det fullstendig umulig å diskutere med. De er like bastante som meg, men uten å kunne forklare noe av det de påstår. Tanken bak var jo god, men jeg håper hun ser "lyset" den dagen hun tar livet av han.
Sist redigert av plastbox : 14-01-11 kl 14:48.
|