|
Sv: En ting jeg lurer på ift rødt kjøtt/lite fiber.
Du vet hvorfor de påstår at fiber beskytter mot tykktarmskreft? De gjorde en studie med en gruppe som spiste lyst brød og en gruppe som spiste grovt brød. De som spiste grovt brød hadde mindre risiko for å få tykktarmskreft. Siden forskerne allerede "visste" at brød var sunt, så var deres konklusjon at det måtte være kostfiberet som beskyttet mot tykktarmskreft. Sånne detaljer som at man har mer stabilt blodsukker, lavere blodsukkertopper og spiser færre karbohydrater var utenkelig at kunne ha noe med saken å gjøre. Jeg foretrekker å spise så lite kostfiber som mulig. Vårt meste brukte kostfiber er cellulose. Og hva er cellulose? Gress, blader, treved og slikt. Bomull er 90% kostfiber. Jeg har ikke noe behov for å spise slikt. Magen min fungerer helt flott med lite fiber, men man bør ikke gjøre for store kostfiberinntaksforandringer for raskt.
Og så leste jeg noe interessant på wikipedia nå:
"I følge Nordic Nutrition Recommendations er maksimumsgrensen for kostfiberinntak 50g/dag. Høyere inntak kan hemme tarmens absorbsjon gjennom å binde næring og energi som følger med avføringen."
Det gjør meg veldig betenkt. Hvis høyt inntak hemmer tarmens absorbsjon av næring, så hemmer det også opptak av vitaminer og mineraler! Yikes!