![]() |
Påvirker ketosen blodprøver??
Lurer litt på om det har betydning om man er i ketose når man tar blodprøver??
|
Sv: Påvirker ketosen blodprøver??
Nei, det skal den ikke gjøre. Jeg har vært i ketose mange ganger jeg har tatt prøver jeg - har ikke fått noen kommentar. De måler jo bar bestemte ting også da, så det de ikke ser etter finner de ikke. Men nå er ketoner noe som skilles ut i urinen og ikke i blodet.....
Men kanskje Torkil har noen formening om dette ? |
Enkelte blodprøver skal man ha høyere karbeinntak før man tar... feks glucosebelastningen
Men det er bare å ringe labratoriet på sykehuset du hører til og spørre der... eller si fra på legekontoret, så de er klare over det. |
Mener du at jeg må spise mye karber før jeg skal ta glukosebelastning, Jeef? Eller var det sukkergreiene du tenkte på?
|
Sitat:
|
Sitat:
Jeg er jo ikke interessert i å vite hvordan kroppen min reagerer om jeg stapper den full av karbo, men hvordan kroppen min har det på lavkarbo :confused: |
Sitat:
og du behøver vell ikke ta noen glucosebelastning om du ikke mistenker insulinressistens eller diabetes vell... du vet jo hvordan kroppen din har detpå lavkarbo |
Sitat:
|
Sitat:
|
Lurer litt på noe liknende. Skal til legen på mandag. Har fått beskjed om å ta med urinprøve. Bør jeg komme ut av ketosen kanskje? Det vil gi utslag hos dem på legekontoret....
|
Hei
Ketose påvirker mange blodprøver Blodsukkeret blir lavere:) HbA1C ( langtidsblodsukkeret) normaliseres i løpet av 2-3 mdr:) Kolesterolet senkes:) LdL Kolesterol (dårlig kolesterol) blir lavere:) HdL kolesterol ( det gode kol) Blir Høyere:) Triglyseridene (vanlig fett) går ned:) Insulinnivået normaliseres/ reduseres kraftig:) C-peptid Ditto :) Lever og nyrefunksjon er uendret. :) Syrebalansen er litt mer mot det sure.:o Tar man ketolysetablettene som anbefalt vil salt og kalkbalansen være uendret :) Stoffskiftet er uendret.:) Blodtrykket senkes også :) La den stakkars lege fortvile over så frisk du er blitt. Hva skal du hos legen ?:confused: Glukosebelastning er det dumt å ta i ketose, det blir helt feil, trolig normal tross at man egentlig har insulinresistens/prediabetes/diabetes. :( Vennlig Hilsen Torkil :D |
Åja, var det deeeeeet hun mente !
Trodde hun mente om legen kunne se ketose på blødprøvene jeg :o Altså SE at hun er i ketose og si "fy deg det er farlig det"..... Men virkningene av ketose vet vi jo.... :D Da kan jo legen lure ja....:D |
Takk for svar:)
Tar stoffskifteprøver (+ noen andre denne gangen, bl.a. jernlager)ca 4 ganger pr år - ser jo at det ikke har noe betydning om jeg er i ketose når jeg skal ta prøver nå i neste mnd!! Veldig grei liste å ha, Torkil!! |
Hei
No problem! Vennlig Hilsen Torkil:) |
Sitat:
men jeg tror ikke ketose påvirker de andre prøvene... jeg har fått kommentarer på at jeg har mye ketoner i urin hver gang jeg har levert urinprøve til legen, men aldri hørt noe om at der ikke er lurt for de andre prøvene |
Hvor mye karbo må vi spise da?
Jeg lurer på om jeg skal ta glukosebelastning midt i oktober, men håper ikke det, for jeg har ikke lyst til å spise så mye karbo :( |
Sitat:
|
Sitat:
Fortell legen at du slanker det med ketolysekuren og ikke ønsker glukosebelastning før du er ferdig med kuren . !!! Mens du er på ketolysekuren er glukoseomsetningen og insulinverdiene helt normale. :) :D Ikke la legen bestemme over ditt liv. han/hun har ikke noe hastverk med å finne ut av at du kanskje har insulinresistens/ nedsatt glukosetoleranse. Vent til du er feridg med slankingen , men da blir jo glukosebelastningen normal, da - du får prøve å leve med det :p Vennlig Hilsen Torkil |
Jeg ringte til endokrinologisk avd. eller hva det heter på rikshospitalet og spurte om det med karbohydrat-inntak i forbindelse med glukosebelastning, men det hadde de nå aldri hørt om. Så er vel kanskje bortkastet den prøven jeg tok i dag, menmen.
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:06. |