Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Kikerter (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9386)

Fjonken 20-06-06 09:45

Kikerter

Næringsinnholdet i disse? Finnes de kun på boks?

Fjonken er i forskermodus.. I fall dere lurer på disse rare spørsmåla mine..

monkey 20-06-06 09:49

Sv: Kikerter

Du kan köpa kikerter torra - troligen på en helsekost - och blötlägga och koka precis som med bönor. De är jättegoda. Smakar lite nötaktigt.

Här är näringsvärde för torkade kikärtor (chickpeas, garbanzo beans...)

Kikärter torkade (Källa: Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, version 04.1)Energi:333kcal/1393.1kJVatten:10.7gProtein:20.5gFett:4.8g varav mättat: 0.5g, enkelomättat: 1.04g, fleromättat: 2.16g, kolesterol: 0mgKolhydrater:51g, varav sockerarter: 4.6gFibrer: 10gVattenlösl. vitaminer:C: 3mg, Folat: 557mcg, Niacin: 2mg, B2: 0.15mg, B1: 0.31mg, B6: 0.54mgFettlösl. vitaminer:Karoten (A-vit): 30mcg, Alfa-tokoferol (E-vit): 0.34mgMineraler:Fosfor: 331mg, Järn: 6.9mg, Kalcium: 150mg, Kalium: 800mg, Magnesium: 160mg, Natrium: 26mg, Selen: 5mcg, Zink: 0.8mg

jeef-micro 20-06-06 09:52

Fedon Lindberg selger prekokte da (uten at jeg helt vet hva det betyr) Jeg synes de paa boks er kjempegode. passer godt til hummus, i salat osv. Jeg har aldri proevd aa koke toerre...

monkey 20-06-06 12:44

Det är en liten forskell i smaken.. viktigt att skölja av kikerterna på boks annars får de en bismak. De hemkokta kan bli lite torrare - viktigt att inte koka för länge. Jag brukar koka en stor sats och frysa hälften - och göra hummus på resten.. toppengott!:D

Fjonken 20-06-06 12:53

Hva er næringsinnholdet i kokte da? De på boks med mer..

Iset 20-06-06 13:10

Jeg brukte alltid tørkede før, men nå bruker jeg ofte de på boks. Det er kun to merker jeg har funnet som smaker bra, det er Bonduelle og et annet merke jeg ikke husker, Heinz kanskje? Bruker mest Bonduelle, grønn-gul boks. Har smakt et merke som rett og slett smakte død og fordervelse! Aldri mer!

Tørkede er jo billigst da, kjøp store sekker i innvandrerbutikker. Legg masse kikerter i vann før du legger deg og kok dem dagen etter. Tar ca 1 - 1,5 timer å koke, men du står jo ikke å stirrer på kasserollen heller da. :P

Dessuten er det lurt å koke opp MYE, og fryse ned. Jeg elsker kikerter. Datteren min elsker det også, hun får det i en skål med karrikrydder (Ajurveda) eller Herbamare-salt over og spiser det som snop.

Fjonken 20-06-06 14:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset
Jeg brukte alltid tørkede før, men nå bruker jeg ofte de på boks. Det er kun to merker jeg har funnet som smaker bra, det er Bonduelle og et annet merke jeg ikke husker, Heinz kanskje? Bruker mest Bonduelle, grønn-gul boks. Har smakt et merke som rett og slett smakte død og fordervelse! Aldri mer!

Tørkede er jo billigst da, kjøp store sekker i innvandrerbutikker. Legg masse kikerter i vann før du legger deg og kok dem dagen etter. Tar ca 1 - 1,5 timer å koke, men du står jo ikke å stirrer på kasserollen heller da. :P

Dessuten er det lurt å koke opp MYE, og fryse ned. Jeg elsker kikerter. Datteren min elsker det også, hun får det i en skål med karrikrydder (Ajurveda) eller Herbamare-salt over og spiser det som snop.

Grei info det da, men jeg lurte på næringsinnholdet jeg da..;)

Stella 26-06-06 13:17

Zeta Fernando Di Luca Kikerter (på boks)

pr 100g
energi 451kj/106kcal
protein 7.5g
fett 1.2g
karbo 16.4g
fiber 8.3g

Fjonken 26-06-06 13:19

hmmmm... ikke så ille karbomessig.. Fjonken tar frakken tetter om seg og forsvinner inn på kjøkkenet igjen.. Takk for hjelpen.

Stella 26-06-06 13:21

'sgo ;)

Carisma 26-06-06 13:24

Kikertene på boks er ofte lagt ned i sukkervann (i likhet med bønner og sånn). Husk å sjekke først, bommet på det et par ganger.... Zeta som nevnes over er uten sukker, og gode. :rolleyes:

Fjonken 26-06-06 13:24

Takk for tips.. !:)

Stella 26-06-06 13:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma
Kikertene på boks er ofte lagt ned i sukkervann (i likhet med bønner og sånn). Husk å sjekke først, bommet på det et par ganger.... Zeta som nevnes over er uten sukker, og gode. :rolleyes:

Gode... Da bør jeg vel prøve at lage noe med dem ;) De har lagt i skabet i evigheter :D

Carisma 26-06-06 14:01

Prøv å lag hvit saus, hell over og ost på toppen. Gratineres i ovn. Veldig godt til kjøtt med litt kraftig smak, f.eks fårekjøttboller.
Fin erstatning for gratinerte poteter.

Stella 07-02-07 00:49

Tenkte at jeg skulle spørge her et halvt år senere :D
Hvit saus?? Hvordan lager du det uten mel?

Carisma 07-02-07 01:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Stella (Innlegg 232468)
Hvit saus?? Hvordan lager du det uten mel?

Denne fikk jeg av kokken på lindberg-klinikken:
2,5 dl melk
2 ss smør
2 ss shvit maizennajevner
salt og pepper
(evt muskat)

Vet at noen kommer til å reagere på maizenna'en, men i følge Per Lauritz Lien vil mengden være så liten at den ikke påvirker blodukkeret i noe særlig grad.

Solan 07-02-07 01:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 181970)

Er det ikke bare å skylle dem godt i kald vann? Eller trenger sukkerlaken inn i kikertene?

Carisma 07-02-07 01:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Solan (Innlegg 232473)
Er det ikke bare å skylle dem godt i kald vann? Eller trenger sukkerlaken inn i kikertene?

Jeg vil anta at noe bli igjen i kikertene. Pluss at jeg syns alt det som ligger i sukkerlake smaker av det... Endel frossen kyllingfilet f.eks, de er faktisk behandlet med salt og sukker. Og det merkes, blir sånn søt/salt/røykt smak.

Kanutten 07-02-07 09:23

Bruker Johannesbrødkjernemel til jevning jeg :D

Skal være gaaanske så karbfritt, mener jeg å ha lest et sted.
Du får kjøpt det på helsekost og er meeeget drøyt i bruk.:p

Stella 08-02-07 21:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 232488)

Hvordan bruker du det? Samme måte som maizena, eller som mel?

Stella 08-02-07 21:36

Nogen som vet om man kan kjøpe kuzu i norge, er noe "alge-noe" som en kan jevne med. Tror det er japansk...

Kanutten 08-02-07 21:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Stella (Innlegg 233007)
Hvordan bruker du det? Samme måte som maizena, eller som mel?

Jeg rører ut en liten teskje i kaldt vann og heller forsiktig i saus og supper. Blir ala maizena. :p

Gamla 09-02-07 00:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 232488)

Det er nå ikke helt KHfritt da,- men det trengs svært lite av det i forhold til hvetemel jevning. :cool:
Johannesbrødkjernemel (E410)er et karbohydrat som brukes til stabilisator og/eller fortykningsmiddel i sauser og liknende. Det lages av fruktene(frøene) på johannesbrødtreet.
Vet ikke hvor mange g KH det er pr 100 g, men det står kanskje på pakken?:confused:

Kiwi-girl 09-02-07 01:16

Det er nok uansett sunnere enn hvetemel...:p

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:40.