![]() |
Sjokoladefondant
I dag har jeg prøvd meg på en lavkarbo. desert - som ble knallgpd!! (spiste 2 stk. til mellommål.)
Sjokolade-fondant: 50 g. mørk sjokolade (jeg tok sukkerfri) - smeltes i smørret 50 g. smør - smeltes med sjokoladen 2 egg - piskes lett 1/2 dl. natreen-pulver - has i de piskede eggene, ha så i sjokolade/smør. 1/2 dl. finmalte mandler- tilsettes tilslutt. 4 små smurte former, 180 grader nederst i ovnen 7 min. Jeg stekte minne litt for lenge og da blir de ikke rennende. Ta de rett ut av ovnen etter 7 min og sett de på en rist 5-10 min. - nyt |
Sv: Sjokoladefondant
Med 70% sjokolade eller mørkere blir dette sikkert også godt. Megasnadder...mmmm...
|
Hei
Jeg har laget fondanter med rapsolje i stede for smør og havremel der du brukte mandel, men jeg må innrømme at jeg brukte fruktose i. Hadde is ved siden av og serverte ei venninne til dessert. Kjempegodt |
ojojoj en trås etter min smak :cool:
|
Noterer så blekket spruter her :o
Hva mener du med små former?? |
Jeg bruker muffinsformer av amerikans type for de er stødigere og større ;-)
|
da er jeg snart i gang her :cool:
|
Jeg brukte sånne små glassformer - rommer ca. 2 dl. Du kan jo bruke hva som helst bare det er ildfast (f.eks. en kopp). Den oppskriften jeg brukte blir på ca. 5-6 dl.
|
NAMM!!!!
Har spist en :sikle: :D |
Har tenkt å lage slike til 17. mai - med bringebær og pisket krem til må det vel bli en festdessert??
|
Helt klart!! Går fort å blande sammen så du kan lage den rett før den skal spises. Er nok best når den er nylaget. Lykke til:)
|
Himmel så godt - og ikke minst lettvint! Det skal jeg jammen lage flere ganger - tusen takk for super oppskrift :klem:!
|
Så hyggelig :klem: Ja, en veldig enkel og god - (også greit å lage når man skal unne seg litt ekstra en dag!!)
|
Hvor mye fruktose har dere i deres om har brukt fruktose?
|
Hvilken type sjokolade har dere brukt og hvordan smør?
Er det greit med soft flora?? |
Sitat:
Men er det ingen som har bakt disse med fruktose? |
Bruk en mørk vanlig sjokolade - eller sukkerfri. Ang. smør så bruker jeg bare ekte meierismør!!
|
Jeg bruker rapsolje, mmmmmmmmmm kos dere
|
Sitat:
Disse smakte nydelig...Min første lavkarbo dessert og den smaker så godt.... |
Sitat:
|
Sitat:
|
Her er oppskriften Mya:p
|
Dævven, dette hørtes digg ut, hvor mye karber på hele oppskriften???
|
Har smakt en slik en i dag. Tenkte jeg skulle "oversette" den originale oppskriften, men det var noen som kom meg i forkjøpet! Brukte oppskriften nesten som den stod, men tilsatte ca et kryddermål/knivsodd med stevia, for jeg synes søtsmaken blir perfekt da! Nøytraliserer det bitre i natreen. Brukte 1/4 dl soyaprotein istedenfor mandelmel også.
Dom: Kjempegodt! Også for ikke-lavkarbere. Min mor kommer til å flytte inn hos meg hvis hun får smake disse! haha! :lol: Sambo trødde i seg to stykker og skrøt fælt, selv før jeg fikk fortalt at det var lavkarbo! Herlig å kunne lage noe godt også for dem som sliter med candida o.l. Skal teste med cocosa neste gang :ja: Heldigvis var de utrolig mektige! Orket bare en! Tusen takk for oppskrift! |
Blir det ikke mye karber om man bruker 70% kokesjokolade?
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:57. |