![]() |
Isets oste-iskake
Denne er egentlig med sukker, men jeg har prøvd å lage den sukkerfri med MEGET godt resultat. :sikle.
Bunn og topp: Finn en god sukkerfri kjeks (Cavalier kanelkjeks er bare DRØMMEN, de smaker som nydelige pepperkaker), oftest finner man slike i helsekosten. Knus dem og ha halvparten over bunnen i en rund kakeform. Pass på at hele bunnen er dekket av eg godt lag. Sett formen i fryseren mens du lager fyllet. ISKREMEN: 1 kartong kremfløte 1 pk Philadelphiaost 3 eggeplommer Søtstoff etter smak! Evt 1 vaniljestang eller 1 ts vaniljeekstrakt (jeg brukte det ikke, men vil prøve det neste gang da jeg er veldig glad i vaniljesmaken). Pisk kremen stiv. Pisk sammen ost, eggeplommer og vanilje, om du bruker det. Pisk GODT så det ikke er klumper i røren. Vend inn pisket krem. Hell massen i den kalde formen og sett den i fryseren i ca 15 minutter. Ta den ut, strø over resten av kjeksen og sett kaken i fryseren igjen i noen timer til den er helt frossen. Hvor mange timer det tar er jeg ikke helt sikker på siden jeg som regel lager den på kvelden og lar den stå i frysen over natta. :) Bilde av kaken: http://www.fotoknudsen.no/archive28/...OJw7g1K.jpg?70 |
Sv: Isets oste-iskake
Den så flott ut da. Også så pent tilbehør. *imponert*
Kan kanskje bruke eventuelle rester av julen lavkarbo mandelkaker til en slik kake ... eller om jeg hadde bakt havrekjeks og hadde rester ... jeg kan jo drømme ... |
Bildet er egentlig fra en annen kakeside. :flau:
Jeg tar alltid bilder av det jeg lager, men jeg har ikke fått lagt inn bildet enda, så jeg bare stjal et... :flau: :flau: Jeg skal legge inn mitt eget i kveld og fjerne det andre her. Kaken er jo HELT lik da. :) |
Dette så snadder ut, Iset:)
Når du sier en kartong fløte..mener du 1/3 l fløte eller ? |
Jepp, sånn liten ja. :D
Seriøst, denne iskaken slår alle! Kanskje med unntak av Daim-iskake. OJ nå kom jeg til å tenke på at det jo finnes sukkerfri Daim!!! Toffee Squares, vet dere! Kanskje jeg skal lage Daim-iskake til jul?? |
Går det ikke an å lage egen "dajm" da? hakk mandler og ha i stekepanne sammen fruktose eller noe? (eller noe sånt... jeg er ikke noe husmor, så det er mulig jeg er helt på villspor her...)
|
Jo, må ha sjokolade og da, ellers blir det ikke det samme. Kanskje smelte sjokoladen og helle den i den ristede nøtteblandingen etc? Ikke vet jeg, jeg tror jeg kommer til å kjøpe en pakke T.S heller, så er jeg på den sikre siden. :D
|
Sitat:
|
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:20. |