![]() |
Overvektsklinikk som har skjønt litt
Kom tilfeldigvis over en beskrivelse av hvordan overvektspoliklinikken ved Kongsvinger sykehus jobber. Jeg synes dette ser relativt bra ut - dette er tross alt innenfor det offentlige helsevesenet.
Grunnprinsippene er som følger: - spis 4 daglige måltider (ca 4 t intervall) - tell ikke kalorier - unngå sukker - reduser mengden kokte poteter - reduser mengden 'fint' brød og lignende - øk inntaket av frukt og grønnsaker - øk inntaket av fisk og magert kjøtt - spis fettredusert kost, med nok riktig fett De sier ja til karbohydrater med GI under 50. Dette er ikke en fett-diett, men tendensen er mye bedre en det meste jeg har oppfattet fra ansvarlig offentlig hold. Jeg mener å vite at dette er et tilbud til syke overvektige, personer som trenger å komme ned i vekt for å kunne motta annen behandling. Det var i hvertfall utgangspunktet, men etterspørselen er stor. Vet dere foresten om det finnes andre slike offentlige tilbud? |
Sv: Overvektsklinikk som har skjønt litt
Jeg skulle gjerne hatt et sånt tilbud. Men jeg aner ikke hvordan. Så på God Morgen Norge her en dag at Helse Vest tilbyr opphold i Ebeltoft kombinert med opphold på et opptreningssenter i Norge, med gode resultat. Dessverre er dette bare et pilotprosjekt, så Helse Nord har ingen planer om sånt. Ergerlig. Ser ut til at det eneste som hjelper meg nå er å gjøre som en venninne sa til meg: Du burde vært låst inn et sted i et halvt år.
|
Sv: Overvektsklinikk som har skjønt litt
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:23. |