![]() |
Liker du fårikål?
Eller hur?
Hilsen fårikåldama |
Og om det sitter noen luringer med oppskrifter på fårikål med vri - så er det bare å hyle!
|
Får i kål er bare helt nydelig, men jeg må innrømme at jeg lager det på lammestek.:o
|
Jeg simpelten eeeeeelsker fårikål!
Det har vært yndlingsretten siden jeg kan huske. Og HVER bursdag i hele mitt liv har vi hatt det til middag. Som er 26.desember. Så i heimen vår er det fast andre juledag tradisjon med fårikål :ja: |
Sitat:
--- Dette var en heelt perfekt spørris mofe! *skryter* :) |
Nå skal jeg komme med en useriøs begrunnelse på hvorfor jeg kryssa nederst..Jeg har spist fårikål før,selv om jeg ikke liker det noe særlig.Episoden i dag gjør at jeg blir kvalm av det og tenker på min lille gutt som ble traumatisert i dag..Vi var å satte opp et gjerdet til hesten,han leker på beite der og riktig koser seg i fin været,helt til han snubler i et kadaver. Det var bare så grusomt,det kravla og krøp i det,øynene var der delvis,helt blå/gjennomsiktig,men det var åpning til hjernen,ribbena vistes godt og masse blod og gud vet hva alt var,og stinken!!Ull hadde den delvis på kroppen og noe lå ved siden av.Hva som har skjedd med det stakkars dyret vet jeg ikke,men gutten min på 4 år ble veldig prega av det.Nei,endte opp med at vi trakk oss fra området og satte opp et gjerdet annet sted,for flytte på det,nei det hertes jeg ikke...
Bekymra for poden,han snakker veldig om det og tror en av hestene har sparket den,jeg utelukker ikke det,men er endel ørn i området.Lite lam er lett bytte for så svært dyr.Og jeg har sett kadaver før,men bare ikke så her ille:( Liker forøvrig ikke lukta av fårikålgryta:o |
Sitat:
|
Liker fårikål jeg ;)
Har akkurat kjøpt inn kjøtt, og lurer på hvordan jeg skal lage det for å få det Fedon vennlig :) Er vel bare å bytte ut poteten med noe annet? |
Sitat:
Foreløpig er vi flere som liker, enn som ikke liker fårikål. Vi leder mofe! Vi leder! :D :p |
Sitat:
|
Vi leder enda. :stuart:
|
Sitat:
|
NIKS
|
Jeg tror vi vinner, Lise! :D
|
Sitat:
Dessverre er det nok ikke så enkelt :( Fårikålkjøtt er som fett som bare det, så man bør tenke seg om... Man skal helst velge fårikålkjøtt av bog, og selvfølgelig skjære bort så mye av fettet som mulig før man koker det. Ellers vil jeg tro at lammekjøtt er bedre enn sauekjøtt. Det går også an å kjøpe lammesteik og bruke det istedet for fårikålkjøtt. Å bytte ut poteter med kålrot eller gulrot er heller ikke så bra, fordi når man koker gulrot og kålrot øker GI'en til å bli middels, nesten høy (50 - 54). Da kan man nesten like gjerne kose seg med en potet eller to :) Jeg har skikkelig lyst på fårikål, men har problemer med å finne riktig kjøtt. Så det ender vel med at vi tar det som et utskeielsesmåltid om ei uke - da har jeg gått en måned på Lindberg, og synes jeg fortjener fårikål!!! |
Finnes det virkelig mennesker som ikke liker fårikål? Har aldri møtt noen som ikke liker fårikål, unntatt utlendinger da.
|
Sv: Liker du fårikål?
Høstens første fårikål er inntatt! :D
Og hvem trenger poteter når man har får (i mitt tilfelle alltid lam) og kål og fett i herrrrrlig sammenblanding? Med pepper og salt - putret på lav varme i 2,5 time... Yummmmmmm! *gleder seg allerede til fårikål-frokost imorra* |
Sitat:
|
Åh, jeg må lage fårikål i helgen! Skal lage masse! :D
|
Fårikål kalles Bomba Sau på hedemarksk. Me godt er det lell :p
|
Fårikål er godt! :D
|
Sitat:
|
Mennesker som ikke liker fårikål er gale.
|
Liker det godt jeg også, men klarer aldri å finne fine nok pakker med fårikålkjøtt, så jeg ender som regel opp med lårskiver.
|
Sitat:
Sitat:
;) |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:21. |