![]() |
Sushi maki med blomkålris
1 Vedlegg
Hei folkens, savnet sushi så googlet det store internettet og fant oppskrift :_punk: så her følger oppskrift på sushi maki med blomkålris.
Du trenger 1 stort hode blomkål 75g smør Fersk laks (jeg brukte Salma) 1 stk agurk 1 avokado 5 ark med nori 1 spiseskje riseddikk Litt wasabi slik gjør du Rasp blomkålhodet på et rivjern, smelt smør i en kjele og la det surre på middels varme i ca 7 minutter. Ta kjelen av platen og tilsett risedikk. Dette holdt til ca 5 maki ruller for min del. La risen bli lunken før du utfører resten. La så ut arken med nori på en fjøl tok blomkålrisen oppå 2/3deler av arket. laget med blomkålris var ikke tykt, ca 1mm høyt. la så strimler med laks, avocado og agurk på tvers av arket. Smurte inn litt wasabi på laksen. Rullet sammen og fuktet siste del med vann. La rullen med skjøten ned. Når alle rullene var ferdig lot jeg dem stå i kjøleskapet slik at de fikk satt seg. YouTube har veldig god oppskrift på hvordan å lage maki ruller. Så om denne var forvirrende så søk opp der :-) Chilimajonesen laget jeg av 3ss majones og 1ts cayennepepper |
Sv: Sushi maki med blomkålris
Å, så deilig det så ut! Jeg har også savnet sushi!!! Takk for at du deler oppskriften! :klem:
|
:snill: bare hyggelig
|
Så spennende. Lagres ;)
|
Den må prøves! :-)
|
Stilig!
:D |
Denne må eg prøve.. elsker sushi...
|
Jeg har bare spist sushi to ganger. Første gangen var den lagd av og med venninne. Jeg tygde og tygde... de grønne arkene var seige og tykke...
Så fikk jeg for meg at jeg skulle teste butikkjøpt sushi for noen uker siden. Altfor mye ris, men elsket smakene og her var ikke nori-arkene på langt nær så tykke og seige. Made the whole difference.... med blomkålris i tillegg må det jo bli bra. Men hvor kjøper dere nori-ark som ikke må tygges og tygges og tygges.... :) |
Sitat:
|
Nå har jeg kjøpt nori på rema.. og salmalaks, avocado, wasabi, riseddik...jippi! gleder meg!
|
Sitat:
|
Å you made my day :D
Jeg har blitt hekta på sushi i mine "ikke-så-flink-på-lavkarbo-dager" og nå ser jeg en mulighet :D |
Sitat:
Jeg som var temmelig lunken første gang jeg smakte sushi... Not anymore! Såå bra at det kan lages med blomkålris! Det går med litt så om man lager til flere så bør man vel ha minst et stort blomkålhode. Jeg hadde et som ikke var så stort. |
Må teste denne! Vil anbefale folk å styre unna salmalaks.
http://www.dagbladet.no/2013/02/07/n...nsen/25602006/ |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:37. |