![]() |
Bake kake til juleavslutning. Hjelp!
Med tre barn så blir det jo noen avslutninger før jul, både på skolen/barnehagen og for fritidsaktivitetene. Og det byttes jo på hvem som skal bake, men i år klaffet det visst slik at jeg skal bake til 4 avslutninger. Og siden jeg må anta at alt annet på kakebordet er fullt av sukker og merk så er det greit å ha med noe jeg også kan spise, tenker jeg.
Har søkt litt rundt her, men syns det er vanskelig å finne noe som passer. Hadde med snickerskake sist, og har laget mye pavlova når det har vært bursdag, men kan jo ikke det nå. Og kjenner jeg ikke har lyst til å bake 4 snickerskaker i løpet av en to ukers tid heller... Hjelp meg med oppskrifter da! Hva pleier du å bake? |
Sv: Bake kake til juleavslutning. Hjelp!
Lag ulike kaker med mandel/nøttebunn. Det er iallfall min løsning. De er gode og lette å få til også med alternativt sukker. Du kan bruke gul krem (suksessterte), mokka-/sjokoladekrem eller (jord-)bær+marscaponekrem.
|
Jeg har ikke prøvd de selv enda, men jeg har kjøpt div ferdigpakker fra easy living som jeg har liggende i skuffen. Har både sjokoladekake, krydderkake og nøytral kake man kan lage mye variert med. Vet ikke hvordan de smaker, men har sett at de fleste skriver at kakene er ok. Kunne det vært noe?
|
Fedons franske sjokoladekake gjør alltid suksess! Ellers er Gerds ostekake lettvint og trenger ikke steking.
Husk å opplyse at de inneholder sukkererstatning i tilfelle noen får magetrøbbel av det. |
Sitat:
|
Fedons mandelkjeks med kanel, mmmmmm :)
Enkelt og greit og godt! |
Jeg har bakt en del lavkarbo gulrotkake med squash eller gresskar istedfor gulroter med kromosomer glasur! Nydelig og smaker akkurat som eller faktisk bedre enn vanlig gulrotkake :) også sjokoladekake som jeg fant oppskrift på her inne. Skal se om jeg finner lenken til den. Helt genial kake! Går på høykant hos alle voksne i alle fall ;)
|
Jeg syns det blir for dyrt å bake lavkarbokake til hver avslutning. De aller fleste andre bryr seg katta om hva slags kake de spiser :rolleyes:
Så jeg baker "vanlig" kake og har med. Men jeg har heller en liten bit av sukkerfri kake, eller en sjokoladebit i veska som jeg koser meg med når de andre spiser sukkerbombene. Som oftest dropper jeg å spise kake og nyter kaffen og godt selskap i stedet for. |
Sitat:
Ja, jeg ser den altså. Kan nok hende jeg går for enkel høykarbo-kake på noen av dem ja og heller dropper å spise selv :-) |
Jeg baker også vanlige sukker/hvetemelkaker til avsluttninger og har med noe til meg selv i veska. De fleste unngår heller fett enn sukker virker det som..Har jeg med sukkerfri suksessterte, så får jeg høre at den er jo likevel full av fett;)
Så jeg bruker heller energi og penger på en suksessterte til meg selv som jeg fryser i porsjonsiter og tar med til slike anledninger. |
Sitat:
Jaja - enig i at det er å kaste perler for svin om folk har fettpanikk og heller går etter høykarbokakene. :rolleyes: |
Sitat:
|
Her er foresten den sjokoladekaken jeg snakket om
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=52935 den er virkelig god! Ellers må jeg bare si at jeg driter å fortelle dem om hva som er i kakene ;) la bare folk spise de og spørre etter opsprkiftene, hehe. Helt klart er det ikke noe egna plass på ta diskjon om hvor vidt fett er farlig når man er på en juleavslutning. Noen ganger går det jo greit å bare bake vanlig høykarbokake og levere inn og heller ha noe for seg selv i veska, men andre ganger orsker jeg ikke det. Har man en kake på kakebordet som man kan ta selv fra bordet så skiller det seg jo ikke så mye ut om man tar noe fra vesken, hehe. Men jeg er nok enig med de andre om at det er jo ikke sikkert at jeg ville orsket å bake 4 lavkarbokaker til 4 avslutninger. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Nam nam, den skal jeg prøve for den så snadder ut! Takk! |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:00. |