Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Sjokoladekake med soyaprotein?! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=5189)

Daizy 14-05-05 18:14

Sjokoladekake med soyaprotein?!

Er det noen som har en idé om hvordan det kan gjøres??? Kan jeg bare bytte ut hvetemel med soyaprotein og håpe på det beste? (Og ja seff sukker mot søtningsmiddel!;) )

Noen forslag? Noen som har prøvd...? *lyst på kake* :sikle:

Sitat:

Oppskrifta...

2 egg
3 dl natreen
150 gr smeltet smør
30 gram soyaprotein
1 1/2 ss bakepulver
15-20 dråper vanlije
30 gram kakao (dette er for mye, halver mengden kanskje?)
1.5 dl fløte

Rør alt det våte, bland det tørre og tilsett...
180 C, ca 15 min...

Jeg brukte ei form som var 3/4 av ei vanlig kakeform. Ei lita rund kakaeform går også sikkert bra..

Også tenkte jeg, det må jo gå an å ha i alt av krydder som brukes i krydderkake? Da blir kanskje smaken mer balansert?!

Tror jeg prøver det neste gang jeg...

PS: Husk mindre kakao enn 30 gram ;)

Albertine 14-05-05 19:19

Da ville jeg heller bakt en kake med nøtter/mandler. Det smaker myyyye bedre!:)

HP 14-05-05 19:23

Fedon lindberg har en god oppskrift. Fransk sjokoladekake mener jeg den heter. Nøtter, egg og sjokolade :sikle:

Daizy 14-05-05 19:23

Jammen jammmen... kake med soyaproteinpulver,kakaopulver (11 kh per 100 gram), hakkede mandler/valnøtter??? Kan ikke det funke da?

Iset 14-05-05 19:24

Enig med Albertine. Har smakt diverse soya-sjokoladekaker, og det er ikke det beste jeg har smakt, for å si det sånn. :eek:
Hva med lavkarboversjoner av:

Tiramisu
Suksesskake
Gulrotkake
Ostekake
Eplekake
Rullekake
Bløtkake

Osv? Alle disse ligger inne på forumet her, bare søk. :D

HP 14-05-05 19:24

Oppskrifter blir til ved prøving og feiling :snill:

Avgi rapport her! :D

Daizy 14-05-05 19:24

Hva smaker det da Iset? Er det noe med konsistensen eller?

Daizy 14-05-05 19:25

Oki HP :ja:

Er bare ikke så flink til å bake og eksperimentere... så jeg tenkte noen kunne hjelpe meg på vei... :rolleyes:
Men jeg har lyst til å prøve altså.. :)

Iset 14-05-05 19:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av PrincessMe
Hva smaker det da Iset? Er det noe med konsistensen eller?

Det smaker muglet svamp. :eek: Neida, men det er iallefall ekkel konsistens og en ikke så god smak. Blir liksom ikke "kake" syns jeg. Men for all del, kanskje du liker det. :eek:

Sjekk de kakeoppskrfitene og se om du finner en som er lett å lage og som frister. Jeg kan iallefall garantere at OSTEKAKEN min er vanvittig utrolig nydelig fantastisk god. :D

HP 14-05-05 19:31

Anbefaler fedons franske! :ja:

Daizy 14-05-05 19:33

Sitat:

Det smaker muglet svamp
Hihi Iset :lol:

Ja jeg pleier å lage fedons ostekake jeg, når jeg skal bake.... men det er jo mye karber i den så...
Hvis jeg baker soyaproteinkake med sjoko så får jeg det ned på et minimum... og det er bra = jeg kan spise mer :D

Har du bakt selv? Har du de oppskriftene eller er de gjemt i hodet ditt et sted?? Altså på soyaproteinkaker (som du hadde smakt) ;)

Iset 14-05-05 19:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av HP
Anbefaler fedons franske! :ja:

Den er helt nydelig. Jeg kan ikke spise fruktose ennå (den blir ikke så god med annet søtstoff syns jeg) men har bakt den flere ganger før. Bakte den i et familieselskap en gang og de ble helt ville. Mannen spiste EN HALV kake en annen gang jeg bakte den, han klarte ikke å stoppe. :eek:

Iset 14-05-05 19:35

Sitat:

Hihi Iset :lol:

Ja jeg pleier å lage fedons ostekake jeg, når jeg skal bake.... men det er jo mye karber i den så...
Hvis jeg baker soyaproteinkake med sjoko så får jeg det ned på et minimum... og det er bra = jeg kan spise mer :D

Har du bakt selv? Har du de oppskriftene eller er de gjemt i hodet ditt et sted?? Altså på soyaproteinkaker (som du hadde smakt) ;)

Nei jeg har bare mikset litt selv, husker ikke oppskriftene egentlig. Tror jeg tok utgangspunkt i vanlige sjokoladekaker og byttet ut melet med soya + søtstoff istedetfor sukker. Skorpia la ut en oppskrift på soyasjokoladekake en gang (søk) men jeg syns ikke den var så fantastisk, selv om den var litt bedre enn de jeg har smakt ellers.

HEHE jeg og tenker mest mulig!!

Men du, SUPRISE: det er bare 20 karber i HELE ostekaken min!!!! ;) Uten bunn da. :sikle:

Fedons ostekake smaker IALLEFALL råtne ***. http://www.pratekompaniet.com/forum/...ilies/iiik.gif

Daizy 14-05-05 19:38

Hmmm... jeg får søke litt rundt på nettet her da... Før jeg vurderer hva jeg skal gjøre.... :)
Takk takk super-Iset! :klem:

Summer 14-05-05 21:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset
Fedons ostekake smaker IALLEFALL råtne ******. http://www.pratekompaniet.com/forum/...ilies/iiik.gif

Det som bekymrer meg er at du faktisk vet hvordan dette smaker.... http://www.nybaktmamma.com/plassen/i...ilies/lege.gif

http://www.nybaktmamma.com/plassen/i...milies/wae.gif

Iset 15-05-05 00:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lise

Hehe vart jeg grov i kjeften nu? Siden dere sensurerte meg. :p
Litt morsomt bare. :D

Vet ikke hvordan det smaker, men kan nesten tenke meg det. :iiiik:

Daizy 15-05-05 13:59

Nå har jeg bakt soyaproteinsjoko-kake :D Smakte heeelt fint den! Tror jeg hadde litt for mye kakao i den, for den ble litt sterk på en måte. Halvere mengden kakao neste gang... ;)

Den ble litt brownies aktig i konsistensen.... men smakte godt. Tror den vil være enda bedre med piske fløte feks... for å dempe kakao smaken. Hele kaka ble i underkant av 10 kh... :D

Iset 16-05-05 03:05

Sitat:

Nå har jeg bakt soyaproteinsjoko-kake :D Smakte heeelt fint den! Tror jeg hadde litt for mye kakao i den, for den ble litt sterk på en måte. Halvere mengden kakao neste gang... ;)

Den ble litt brownies aktig i konsistensen.... men smakte godt. Tror den vil være enda bedre med piske fløte feks... for å dempe kakao smaken. Hele kaka ble i underkant av 10 kh... :D

Oppskrift? :D

Iset 16-05-05 15:26

OPPSKRIFT!! :fornærmet:

:D

Daizy 16-05-05 15:37

Jaaaaaaaa
Jeg er et lite (et liiite) rotehode til tider....
men jeg skal finne fram oppskrifta!!!

Daizy 16-05-05 16:10

Oppskrifta...

2 egg
3 dl natreen
150 gr smeltet smør
30 gram soyaprotein
1 1/2 ss bakepulver
15-20 dråper vanlije
30 gram kakao (dette er for mye, halver mengden kanskje?)
1.5 dl fløte

Rør alt det våte, bland det tørre og tilsett...
180 C, ca 15 min...

Jeg brukte ei form som var 3/4 av ei vanlig kakeform. Ei lita rund kakaeform går også sikkert bra..

Også tenkte jeg, det må jo gå an å ha i alt av krydder som brukes i krydderkake? Da blir kanskje smaken mer balansert?!

Tror jeg prøver det neste gang jeg...

PS: Husk mindre kakao enn 30 gram ;)

Iset 16-05-05 16:51

Tusen takk snuppa. :D
Jeg tror jeg skal ha i en ts vaniljeekstrakt også, er så glad i vaniljesmaker. Og kanskje det går an å ha en ts kaffepulver i, evt pisket krem med kaffe som fyll? Hmm denne kan nok varieres ja. :D

Daizy 16-05-05 17:00

Jupp pisket krem som fyll.. jeg spiste det idag - smakte nydelig :)

Iset 18-05-05 20:23

:sjokk: Denne var jo helt UTROLIG god!!!!! Laget den nettopp! Herreguud det smakte jo som ORDENTLIG sjokoladekake jo!!!!!

Aline 18-05-05 20:24

oi... må prøve ;) :ja: kanskje lage og ta med i konfirmasjon i helgen? :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:15.