![]() |
Marianns valnøttmarsipan - påska er redda
Då har eg laga knallgod marsipan, av valnøtter :)
Dette er andre forsøk, og eg er fornøgde. På første forsøk malte eg valnøttene med stavmiksar, og massen vart alt for feit. Det beste er å male nøttene med kvern, då blir ikkje feitt frigitt på samme måte. Denne marsipandeiga vart smidig og knallgod å jobbe med. Lett å trille ut i pølser og til kuler. Trur det er viktig å vere veldig nøyaktig med vekt, om en skal ha ett godt resultat her. Oppskrift til ca 250 g ferdig marsipan, som gir 30 passe små kuler: 155 g valnøtter, malt på fin innsats med TW-kvern 52 g eggekvite 30 g tagatesse 1 ts vaniljesukker - laga av sukrinmelis med vaniljestenger i ett tett glas. 1/2 ts tragant Bland alt det tørre sammen, før du blandar inn eggekviten. Kna til ei smidig deig. Du kan godt la deigen få ett opphold i kjøleskapet, innpakka i plast, før du lagar kuler. Men det er ikkje nødvendig. Sjokoladetrekk til denne porsjonen er knapt 50 g, eg brukte 70 % sjokolade. Eg smelta den i mikro. Men den kan selvfølgelig smeltes over vannbad også. Når eg dyppar kulene i sjokolade, er denne potetgaffelen ett perfekt redskap. Kjøpte den på Til Bords, for 69 kr. Lat sjokoladen dryppe av før du legger kulene til 'tørk'. La kulene ligge ei stund i kjøleskapet før du legger dei i ei boks, for oppbevaring i kjøleskapet. Då er påskemarsipanen klar :) Og her er blogginnlegget. |
Sv: Marianns valnøttmarsipan - påska er redda
var det din ide å bruke valnøtter? så lurt! det er jo så sunt og godt, dumt det ikke finnes valnøttmel for sånne som ikke har sånn kvern som du har. Takk for oppskrift! var det sånn at tagatesse søter på linje med vanlig sukker, sånn at man skal ta 25% mer hvis man heller vil ha sukrin? og ta samme mengde om man bruker splenda?
(jeg gleder meg til å prøve valnøttsmør fra iherb. Tror det er kjempegodt.) |
Ååååhhh.... må handle mer valnøtter før påske, skjønner jeg :D
Knall-lurt med den potetgaffelen! |
Sitat:
blandt anna blanda med aprikoser og sukrin. Når en lagar marsipan med melis og nøtter, trur eg det er halvt om halvt med melis og nøtter. Bruker du sukrin, har eg lest at det brukes halv mengde sukrin i forhold til nøtter. Eg brukar berre 30 g tagatesse på 150 g nøtter. Splenda kjenner eg ikkje so godt til. |
Sitat:
Har prøvd litt ulike ting når snop skal dyppes i sjokolade, med masse griseri. Denne var genial :) |
Må jeg ha tragant og tagatesse,kan jeg bytte det ut med noe:oDet ser så godt ut,elsker valnøtter:Dvil lage det til påske:)
|
Sitat:
|
Sitat:
Tusen takk Yrla:)Det betyr bare sukrinmelis(den kalde) ikke sukrin.. Ble skuffet da jeg lagde Nannahs vafler pga jbkm,det smakte pyton,aldri mer,aldri.Vaflene var gode,men jeg kasta dem,pga den smaken av jbkm.Derfor blir jeg skeptisk å bruke nye ting når jeg skal bake:rolleyes: Jeg så Yrla at du bruker og liker tahini:)lurte på hva du bruker den i ??? Jeg kjøpte for en måned siden,men har aldri smakt:oTusen takk. |
Sitat:
det finnes flere tahini som er rå (ikke rista) og mer flytende i konsistensen som man får i utenlandske sjapper, de er fine til salat, som dressing. Husk å bruke masse salt på for å få frem smaken. Jeg bruker tahini til hva som helst egentlig, kan lage konfekt av det, ha det som pålegg, det er så digg. |
Tusen takk for svar Yrla:)Det var nyttig;)Men hvordan lager du eller baker alt uten de greiene:DFiberhusk er veldig fin å bruke:p
|
Sitat:
|
Okei,takk,takk:)
|
Nå har du gjort det igjen Mariann :blomster: Dette så jo helt fantastisk ut. Skal lage når jeg kommer på hytta tenker jeg. Må bare kjøpe vaniljestang så jeg kan lage vaniljesukker. Har bare rene frø.
Men - jeg har bare mandelkvern jeg. Hva er TW kvern ? Regner med at den kverner finere enn mandelkvern ? Ellers hadde du sikkert brukt mandelkverna tenker jeg. Mulig jeg må ut på shopping i morgen. En slik er sikkert kjekt å ha :o |
Sitat:
Sitat:
Altså ei TupperWare-kvern :) Men mandelkverna duge like godt den, men mi var utslitt so eg kjøpte ei sånn kvern isteden :) |
Sitat:
Beklager at jeg plager deg med masse spørsmål nå, men hvis jeg sender henne em mail, kan jeg bare henvise til kvern, eller er det flere å velge i slik at jeg må spesifisere ? :klem: |
Ops, en ting til. Har for dårlig tid til å lage vaniljesukker. Har vanilje ekstrakt og ekte vaniljepulver. Hva vile du brukt - og eventuelt hvor mye ?
|
Sitat:
Berre ei kvern, og den heite Multikvern, den blir solgt med en fin riveinnsats, og det er den du trenger til marsipanlaging :) Finnes også en grovere innsats som kan kjøpes utenom. |
Sitat:
Vaniljepulver blir litt feil trur eg. |
Du er en engel (men det vet du allerede). Tusen, tusen takk for svar. Da blir det valøttmarsipan i påsken :D
Tenker mannen blir glad jeg. Skal til og med tilsette litt gul konditorfarge, så blir det skikkelig påske :) |
Sitat:
|
Snakk om flaks. Dama med TW varene henter en kvern på lageret i morgen, og så utsetter vi leveringen til onsdag. Da blir det skikkelig kvern - og skikkelig valnøttmarsipan på oss også :heia:
|
For de som lurte så er det ca 1500 kcal i hele oppskirften ;) så ikke spis alt på en gang
|
Re: Marianns valnøttmarsipan - påska er redda
Tror jeg må prøve å lage denne marsipankuler, sammen med min vanlige. Jeg tror jeg tar et par steviadråper med vaniljesmak i stede for vaniljesukker. De ser virkelig lekre og innbydende ut. :-)
|
Sitat:
Men kalorier frå feitt er bedre enn kalorier frå karber, som i vanlig marsipan ;) Ellers kan en velge en sjokolade som innholder meir kakao og da mindre karber, eller en som er sukkerfri :) Iberegna den sjokoladen eg har brukt (70 %), gir kvar lissje kule 0,9 g karber, og heile porsjonen på 30 kuler gir under 27 g karber :D |
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:22. |