Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Hjelp! Blender fra UK - Norsk strøm (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=49736)

Eva 07-12-11 19:37

Hjelp! Blender fra UK - Norsk strøm

Har købt en liten Smoothiesak fra Amazon-UK, som jeg akkurat fikk inn døren. Stor var min skuffelse, da stikket hadde 3 ben og at det var til 13AMP/250V. Det kan jo ikke brukes i en norsk stikkontakt, noe som jeg ikke har skenket en tanke.

Hva gjør jeg? Finnes det et slags omformerstikk jeg kan bruke, så den kan brukes til de verdier som er her i landet? Og dersom det forhåbentlig finnes, hvor kjøper man så det, og hva heter noe sånt egentlig.

Kjempetakknemlig for svar!! :o

ftdmia 07-12-11 19:39

Sv: Hjeeelp! Blender fra UK - Norsk strøm

Ta den med på clas ohlson og spør :) De har helt sikkert en sånn liten dings du kan bruke.

Eva 07-12-11 19:41

Takk for tips. :)

Dersom noen vet noen hva en sådan tingest heter, vil jeg bli kjempeglad!:D

Dietta 07-12-11 19:43

Husker ikke hva de heter, men jeg kjøpte mine på vanlig lampebutikk. En eske med 4 forskjellige typer etter hvilket land du skal besøke.

langaard 07-12-11 19:46

Adapter heter det:)

Sanney 07-12-11 19:49

Strømstyrken er mer eller mindre lik i england som i norge, er bare støpselet som er forskjellig. Adaptere had de på clahs'ern og lignende :) (jeg kjøper forøvrig mine på flyplassen i london :p)

Eva 07-12-11 20:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1263160)
Husker ikke hva de heter, men jeg kjøpte mine på vanlig lampebutikk. En eske med 4 forskjellige typer etter hvilket land du skal besøke.

Takk Dietta, nå skal jeg ikke besøke noen land, men omforme strøm TIL Norge, men det går sikkert også motsatt vei. :)

Eva 07-12-11 20:08

Takk langård!! :D

Sanney, strømstyrken er ikke lik. I England er det 250v, i Norge 220v. Men nå ser det ut som jeg har løsningen! :D

Dietta 07-12-11 20:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Eva (Innlegg 1263179)
Takk Dietta, nå skal jeg ikke besøke noen land, men omforme strøm TIL Norge, men det går sikkert også motsatt vei. :)

Vet du ikke skal reise, men i den esken jeg kjøpte fulgte det med som gikk fra UK til Norge også ;) Har sett andre merker enn den vi har, og der fulgte den ikke med, så husk p
å sjekke før du handler.
Vi er storforbrukere av slike, da gubben er halv engelsk og vi er der minst et par ganger i året. Kommer jo aldri hjem uten en eller annen liten elektrisk duppeditt ;)

Sanney 07-12-11 20:11

220-230 såvidt jeg husker. men jeg har masse engelske duppeditter på norsk strømnett uten problemer. bare en støpseladapter og vips så funker det :p

Eva 07-12-11 20:25

Godt å høre Dietta og Sanney, at dere har erfaring med at dette fungerer. Var så redd for at jeg måtte returnere.. :)
Ja, vil tro det er fristende å kjøpe elektriske godsaker med hjem fra England. Mye billigere enn her, og for en rask levering. Det gikk 2 dager fra de sendte, til jeg hadde den her på kjøkkenet. Amazing! :O

index 07-12-11 21:08

Samme spenning i UK som i Norge, 230V. Så det er ikke noe problem! Et nytt støpsel til en tier eller to, så er det bare å kjøre på!

Eva 07-12-11 21:32

Ok, så kjekt dersom jeg bare kan skifte støpsel. På blenderen fra UK står det 250V, men det gjør det jo sørme også på mine andre kjøkkenmaskiner! :)

Det står litt forskjellige A-tall (ampere). Har det noe å si?

Og er dere sikre på jeg kan skifte støpsel, uten at huset går i lufta? :D Har dere prøvd det selv?

Skal det være en stikkontakt MED eller UTEN jord? :o

Nerthus 07-12-11 21:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Eva (Innlegg 1263274)
Ok, så kjekt dersom jeg bare kan skifte støpsel. På blenderen fra UK står det 250V, men det gjør det jo sørme også på mine andre kjøkkenmaskiner! :)

Det står litt forskjellige A-tall (ampere). Har det noe å si?

Og er dere sikre på jeg kan skifte støpsel, uten at huset går i lufta? :D Har dere prøvd det selv?

Skal det være en stikkontakt MED eller UTEN jord? :o

Det er nok bare sikringen som går om det ikke fungerer. Du må nesten se på kontakten på utstyret/adapteren for å se om du skal bruke med eller uten jord. Jordede kontakter på utstyr går ikke inn i en ujordet kontakt i veggen.

Du får forskjellig amper (strømstyrke) i apparatet avhengig av motstanden i apparatet.

Eva 07-12-11 21:46

Tusen takk for flotte tips og gode råd! :)

Carisma 07-12-11 23:40

http://www.enklereliv.no/productDetails.aspx?pId=2992

Carisma 07-12-11 23:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1263358)

Jeg vil anbefale en slik. Har selv mørklagt en hel etasje på jobb ved å plugge utstyr beregnet på utelandsk strøm rett i en norsk stikkontakt.... (og brent hovedkortet i utstyret, så det var bare å kaste...)

Eva 08-12-11 00:00

Takk Carisma! Det er helt sikkert det tryggeste. Har i kveld avmontert UK-kontakten, men heldigvis hadde jeg ikke noe som passet! Skal helt avgjort få kjøpt adapter i morgen! :D

index 12-12-11 01:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Eva (Innlegg 1263274)

Helt sikker ja! UK støpslene er litt spesielle i og med at de har sikring i støpselet, og dermed lavere amperestyrke. Men det er ikke noe problem! Bytt til et vanlig norsk støpsel, så virker den! Enkelt og greit. Har gjort dette flere gnager med forskjellig utstyr, overhode ikke noe problem.

Eva 12-12-11 07:51

Tak index! Ja, har også fått dette bekreftet fra flere hold. Har dog foreløpig kjøpt en adapter på Clas Ohlson, men skal få kjøpt et støpsel etterhvert, så jeg kan få byttet den store klumpen ut! :D

Yrla 12-12-11 08:56

Dette har jeg også lurt på. Er det ikke nok å kjøpe en sånn adapter som Carisma linker til? Å kjøpe elektrisk tanbørste på ebay/utlandet er mye billigere enn i Norge, men jeg droppet det da jeg kom på det med kontaktvanskelighetene. Greit å vite at en adapter koster 99 også så man regner det inn i prisen. Har de sånn europeisk adapter på clas også, eller? Snedige greier.

index 12-12-11 09:18

UK eller resten av Europa er helt OK, men om du skulle komme over noe fra USA er det bare å glemme det! De kjører 110 volt på denslags, så da sier det pang om du plugger den i våre uttak...

Gracella 12-12-11 09:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av index (Innlegg 1265594)
Helt sikker ja! UK støpslene er litt spesielle i og med at de har sikring i støpselet, og dermed lavere amperestyrke. Men det er ikke noe problem! Bytt til et vanlig norsk støpsel, så virker den! Enkelt og greit. Har gjort dette flere gnager med forskjellig utstyr, overhode ikke noe problem.

Det har jeg også gjort, ikke noe problem. Nye støpsler får man kjøpt på Europris/C.O. osv for en billig penge.
Det eneste man må passe på, er at man kobler jordledningen (den gul/grønne) til jord på støpslet.

Carisma 12-12-11 12:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av index (Innlegg 1265674)
UK eller resten av Europa er helt OK, men om du skulle komme over noe fra USA er det bare å glemme det! De kjører 110 volt på denslags, så da sier det pang om du plugger den i våre uttak...

Tja, den switchen jeg brente kom fra lager i Frankrike, beregnet på å bruke i fransk strømnett. Den sa hvertfall pang og mørkla en hel etasje....

ToreH 12-12-11 14:31

Har en del erfaring med dette siden jeg importerer mye verktøy fra utlandet.
Hvis motoren er beregnet for 220/50-60hz (230/50-60hz), så er det aller enkleste å klippe ledningen og montere på et jordet støpsel. Kjøp for guds skyld ikke clas ohlson, men gå innom en installatør eller tilsvarende som selger kvalitet.

Strømdingser er ikke noe man bør kjøpe på Clas, såfremt ikke det er av et anerkjent merke (Elko tilsv).

Et adapter fra clasern er ikke å anbefale, særlig ikke reiseadapterne som ofte ikke er designet for å tåle store belastninger (ampere) over tid.

Men er du låst på adapter så kjøp iallefall et som er beregnet på det antall watt og ah som maskinen leverer (krever som minimum). De gode kvalitetsadapterne koster IKKE 9,90,- men gjerne 10 ganger så mye og selvsagt 10 ganger mindre sjanse for brann også.... :-)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:31.