![]() |
Hjelp! Blender fra UK - Norsk strøm
Har købt en liten Smoothiesak fra Amazon-UK, som jeg akkurat fikk inn døren. Stor var min skuffelse, da stikket hadde 3 ben og at det var til 13AMP/250V. Det kan jo ikke brukes i en norsk stikkontakt, noe som jeg ikke har skenket en tanke.
Hva gjør jeg? Finnes det et slags omformerstikk jeg kan bruke, så den kan brukes til de verdier som er her i landet? Og dersom det forhåbentlig finnes, hvor kjøper man så det, og hva heter noe sånt egentlig. Kjempetakknemlig for svar!! :o |
Sv: Hjeeelp! Blender fra UK - Norsk strøm
Ta den med på clas ohlson og spør :) De har helt sikkert en sånn liten dings du kan bruke.
|
Takk for tips. :)
Dersom noen vet noen hva en sådan tingest heter, vil jeg bli kjempeglad!:D |
Husker ikke hva de heter, men jeg kjøpte mine på vanlig lampebutikk. En eske med 4 forskjellige typer etter hvilket land du skal besøke.
|
Adapter heter det:)
|
Strømstyrken er mer eller mindre lik i england som i norge, er bare støpselet som er forskjellig. Adaptere had de på clahs'ern og lignende :) (jeg kjøper forøvrig mine på flyplassen i london :p)
|
Sitat:
|
Takk langård!! :D
Sanney, strømstyrken er ikke lik. I England er det 250v, i Norge 220v. Men nå ser det ut som jeg har løsningen! :D |
Sitat:
å sjekke før du handler. Vi er storforbrukere av slike, da gubben er halv engelsk og vi er der minst et par ganger i året. Kommer jo aldri hjem uten en eller annen liten elektrisk duppeditt ;) |
220-230 såvidt jeg husker. men jeg har masse engelske duppeditter på norsk strømnett uten problemer. bare en støpseladapter og vips så funker det :p
|
Godt å høre Dietta og Sanney, at dere har erfaring med at dette fungerer. Var så redd for at jeg måtte returnere.. :)
Ja, vil tro det er fristende å kjøpe elektriske godsaker med hjem fra England. Mye billigere enn her, og for en rask levering. Det gikk 2 dager fra de sendte, til jeg hadde den her på kjøkkenet. Amazing! :O |
Samme spenning i UK som i Norge, 230V. Så det er ikke noe problem! Et nytt støpsel til en tier eller to, så er det bare å kjøre på!
|
Ok, så kjekt dersom jeg bare kan skifte støpsel. På blenderen fra UK står det 250V, men det gjør det jo sørme også på mine andre kjøkkenmaskiner! :)
Det står litt forskjellige A-tall (ampere). Har det noe å si? Og er dere sikre på jeg kan skifte støpsel, uten at huset går i lufta? :D Har dere prøvd det selv? Skal det være en stikkontakt MED eller UTEN jord? :o |
Sitat:
Du får forskjellig amper (strømstyrke) i apparatet avhengig av motstanden i apparatet. |
Tusen takk for flotte tips og gode råd! :)
|
|
Sitat:
|
Takk Carisma! Det er helt sikkert det tryggeste. Har i kveld avmontert UK-kontakten, men heldigvis hadde jeg ikke noe som passet! Skal helt avgjort få kjøpt adapter i morgen! :D
|
Sitat:
|
Tak index! Ja, har også fått dette bekreftet fra flere hold. Har dog foreløpig kjøpt en adapter på Clas Ohlson, men skal få kjøpt et støpsel etterhvert, så jeg kan få byttet den store klumpen ut! :D
|
Dette har jeg også lurt på. Er det ikke nok å kjøpe en sånn adapter som Carisma linker til? Å kjøpe elektrisk tanbørste på ebay/utlandet er mye billigere enn i Norge, men jeg droppet det da jeg kom på det med kontaktvanskelighetene. Greit å vite at en adapter koster 99 også så man regner det inn i prisen. Har de sånn europeisk adapter på clas også, eller? Snedige greier.
|
UK eller resten av Europa er helt OK, men om du skulle komme over noe fra USA er det bare å glemme det! De kjører 110 volt på denslags, så da sier det pang om du plugger den i våre uttak...
|
Sitat:
Det eneste man må passe på, er at man kobler jordledningen (den gul/grønne) til jord på støpslet. |
Sitat:
|
Har en del erfaring med dette siden jeg importerer mye verktøy fra utlandet.
Hvis motoren er beregnet for 220/50-60hz (230/50-60hz), så er det aller enkleste å klippe ledningen og montere på et jordet støpsel. Kjøp for guds skyld ikke clas ohlson, men gå innom en installatør eller tilsvarende som selger kvalitet. Strømdingser er ikke noe man bør kjøpe på Clas, såfremt ikke det er av et anerkjent merke (Elko tilsv). Et adapter fra clasern er ikke å anbefale, særlig ikke reiseadapterne som ofte ikke er designet for å tåle store belastninger (ampere) over tid. Men er du låst på adapter så kjøp iallefall et som er beregnet på det antall watt og ah som maskinen leverer (krever som minimum). De gode kvalitetsadapterne koster IKKE 9,90,- men gjerne 10 ganger så mye og selvsagt 10 ganger mindre sjanse for brann også.... :-) |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:31. |