![]() |
Skuffet lavkarboslanker
Hei, jeg er helt ny i gamet!! Er litt deprimert i dag! Har holdt på med denne dietten i 4 uker nå! Tok av 2 kg de 3 første ukene. Den er grei! Men da jeg gikk på vekten i dag ,viste det seg at jeg hadde lagt på meg 800g den siste uken! Har ikke spist mer enn vanlig!.........bare gått litt mer!!!! Dette synes jeg er LEIT!!! Er på ca 40 karbos hver dag!! Er det noen der ute som kan fortelle meg hvorfor dette skjer???
|
Sv: Skuffet karbo slanker
Er nok lettere å komme med råd hvis du skriver litt mer om deg selv :)
Høyde og vekt, og et eksempel på en dagsmeny for eksempel? |
Slapp helt av, dette er ikke uvanlig. Du har jo begynt å bevege deg mer, og mange opplever at når de gjør det, så går vekten litt oppover. Husk at muskler veier mer enn fett :) Kanskje burde du bruke målbånd i tillegg til å veie deg. Ikke uvanlig at man blir mindre i kroppen selv om vekten står stille eller går litt opp.
Husk at mange også binder ekstra vann både i forbindelse med både menstruasjon og eggløsning. Fortsett som før du - og ikke mist motet. Vekta har jo gått nedover, og det vil den gjøre igjen :) |
1. Det er helt normalt at vekt ikke går i en rett nedadstigende kurve, uansett hvor lite eller riktig man spiser. Ved kostomlegging med vekttap i starten er det helt normalt at kroppen "tenker seg om" litt på 3. eller 4. uka.
2. Kvinner i fruktbar alder vil oppleve at vekta svinger med menstruasjonssyklusen også. Noen av oss har ekstra vannvekt ved eggløsning, andre i selve menstruasjonstiden, eller evt i uka før eller etter. Man finner sitt eget mønster etterhvert. Trøsten er at det er midlertidig. Disse vektfluktuasjonene kan godt utgjøre 2-3 kilo hver gang, og er frustrerende, men litt mindre når man vet hva det er. 3. Stress påvirker vekten. Sykdom påvirker vekten. Enkelte medisiner påvirker vekten. 4. Muskler veier mer enn fett. Trener du? Trening kan også gi noe vannsamling i kroppen en dag eller to etterpå, og være synlig som plussvekt. 5. Mye salt mat kan også få kroppen til å holde på vann en stund. 6. Noen opplever at det er litt vanskelig å komme på do ved kostomlegging. Kanskje du har litt "ekstra bagasje" på grunn av dette? Om det er tilfelle, finnes flere forumtråder om hvordan få fart på systemet. Til sist: Slapp aaaav! :) Se på det store bildet - du har i snitt gått ned 0,5 kg per uke siden du begynte, og det er strålende! I tillegg - vi vet ikke hvor nær normalvekt du er, eller hva målet er. Lavkarbokosthold virker som regel vektnormaliserende, så det er ikke sikkert at det gir noe veldig vekttap dersom du allerede er normalvektig og sikter lavere. |
Jeg glemte å fortelle at jeg er 54 år. 172cm høy, og veier 87,8 kg. Jeg begynner dagen alltid med 2 skiver av brødet til Hexeberg, og to skiver til lønsj, og middag,enten fisk eller kjøtt av en eller annet slag. Jeg synes det er ok. Er ikke så ofte sulten da, spiser bare når jeg er sulten!! Men, hvorfor går jeg opp???
|
Sv: Skuffet karboslanker
Først og fremst - slapp av. Det er faktisk ikke verdens undergang om du går opp noen ganger, og det er helt naturlig. Oddsen er svært høy for at vektoppgangen din skyldes noe helt annet enn fett! Hva mer spiser du enn brød, og "middag". Vi må nesten vite noe mer nøyaktig enn det. For eksempel hvor mye fett du ca. får i deg, proteiner og karbohydrater - og ikke minst hvor du får i deg karbohydratene fra!
Pust! |
Sitat:
Sitat:
|
jeg spiser litt 70% sjokolade,og bacon svor i helgene!! Lager litt lavkarbo is også!! Er ikke dette ok da??
|
Sitat:
Ellers - se svaret mitt lenger opp, og prøv å sett det i sammenheng med din situasjon. Akkurat nå synes jeg du virker litt stressa, og stress er som regel den aller verste synderen - kroppen vil ikke slippe vekt når den er opptatt med å bade i stresshormoner. :cool: |
Sitat:
|
Sitat:
Bruker også å lage lavkarbois i ismaskin, men har oppdaget at jeg spiser mer av den når jeg først lager den, enn om jeg lager bare en liten porsjon hurtigis. Det er bare ca 40 gr bringebær, flytende natreen el annet søtning og ca 1 dl fløte i blender el miksmaster noen sekundeder- og vips har du en liten porsjon hurtigis med bare ca 4 karber totalt og bra med fett:) Om du ønsker mer kontroll over hva du får i deg, er det lurt å legge ALT du spiser over noen dager på diett.no. Du kan bli overasket:) Ta det med ro, alt blir lettere og resultatene kommer (den rette veien) med tiden! |
Jeg tror mange som begynner på lavkarbo tenker litt for tradisjonelt. Man er vant å spise brødskiver, og da bytter man brødet ut med lavkarbobrød. Det som er viktig er å tenke at man skal spise pålegg med brød til. Med det mener jeg at om man før spiste ei tykk skive brød med ei skive ost oppå, så lag ei tynn brødskive, ha godt med smør på og spis det som tilbehør til ei tykk skive skive ost, paprika, litt tomater. Ofte kutter jeg ut brødet. Jeg spiser gjerne en boks med makrell (de har så mange gode typer av de mellomstore boksene), med litt agurk, tomat, kanskje litt majones og ei skive lavkarbobrød eller et knekkebrød til.
Dette står litt i kontrast til han som faren min brukte å fortelle om. Han la ei pølseskive oppå brødet, flytta den etter hvert som han spiste, helt til skiva var oppspist og pølseskiva var like hel. "Der lurte jeg meg selv," sa han og flytta pølseskiva over på neste brødskive. Tror vi er mange som har blitt lurt til å tro at vi skal spare på pålegget og heller spise brød. I lavkarboverdenen får vi "lov" å gjøre det helt motsatt; spare på brødet og heller spise pålegg. |
Sitat:
|
Jajja, da er det bare å fortsette da!!! Jeg føler meg mye bedre i allefall, etterat jeg begynte på lavkarbo!!!! Og ALT SØTBEHOV er forsvunnet!!!! Og det er HELT UTROLIG!!!! Jeg hadde et UTROLIG søtbehov!!! Jeg skal reise til Egypt om 3 uker....er litt redd for hvordan det vil gå der!!!!
|
Sitat:
Bare lavkarbo som funker, ikke bli for opphengt i at vekta stopper nå, plutselig får du en gledelig overraskelse når du går på vekta om en uke eller to. Ikke gå på vekta mer enn en gang i uka! Blir litt rar i hodet av å se den gå litt opp og så litt ned.. |
Takk fo gode råd alle sammen!! Schnupse, jeg håper du har rett, jeg elsker brødskiver om morgenen, men kanskje jeg skal bytte ut brødskivene med salat inni mellom!!! Håper jeg kan bli overrasket , når det gjelder vekten, om en uke eller to!!!..... Jeg får bare kjempe videre da!!!:o
|
Sitat:
Hei.. jeg er i samme situasjon lik din..Startet med lavkarbo 3 okt, 166h, 87,5kg 56år Ned 1,3 kg 1ste uka, 0 kg 2ndre uka, 1,3 kg 3dje uka ..opp 1,4 kg 4de uka i dag... Fy..:eek: Har prøvd meg på Skaldeman.. men ikke fulgt dietten slavisk..Jeg vil ned..men må trives litt og..Går videre og håper på bedre lykke neste uke.. Tvi for deg.. ig tvi for meg |
Sitat:
Nemlig greske kjøttkaker med brokkoli. 500g lammekjøttdeig( jeg liker best kjøttdeig av okse) 1,2 rødløk 1 fedd hvitløk 1 stort egg krydder u/salt 2ss soyamel(soyaprotein) bland alt, la stå i 30min. form og stek i panna, frys ned og ta opp noen til lunsj og kok brokkoli(på jobb eller før jobb) Egg og brokkoli funker for min del. lite fuzz! |
Sitat:
|
Sv: Skuffet lavkarboslanker
Ikke bekymre deg for en 800 grams økning! Jeg gikk ned 900 gram fra i går til i dag, jeg har en uvane med å binde mye vann i perioder så da går det litt opp og ned. Om jeg får en uventet veiing en uke pleier jeg å vente en dag eller to og prøve igjen, da har det ofte jevnet seg ut. Hvis ikke tar du gjerne av mer neste uke eller uken etter. Om vekten stopper opp er det oftere løsningen å spise mer enn for mindre. Da forstår kroppen at det ikke er hungersnød, og fettforbrenningen fortsetter...
|
Sitat:
Sjekk ut nybegynnertråden til arnakristin for god newbie-informasjon, og for å finne en retning som du kan trives med over tid. Det er også slik at man i en vektnedgangsfase må være striktere i starten til man får i gang fettforbrenningen, så kan man heller justere underveis, eller når man har nådd målvekt. Slik er det jo med stort sett ALLE måter og slanke seg på :) |
Takk for " støtten" Marlykk!! Det hjelper alltid å lese at andre har samme problemer !! Men vi skal klare dette, hva!?? Jeg lurer på om det er farlig å spise sent på kveld, når man er sulten. Jeg liker godt å spise litt Paranøtter når jeg kommer hjem kl 2230, Bør jeg slutte med det???
Bør matinntaket slutte før på kvelden????? :confused: |
INDEX , jeg spiste kanskje litt for lite forige uke, det er sikkert noe i det du skriver !! Gleder meg til lørdag da skal jeg veie meg igjen...........hvis jeg tør!!:o
|
Om du går opp eller ned mer enn noen hundre gram på en dag, er det alltid vann/avfallstoffer innvolvert.
|
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:39. |