Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Vaniljekesam ... (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=48023)

ida petrine 21-09-11 11:35

Vaniljekesam ...

Har plutselig fått opp øynene for vaniljekesam og fryste jordbær blandet i blenderen... Du GODETID så godt :D:D:D
MEN jeg på mitt lavkarbo kosthold burde vel ikke spise det? (har ikke kesam hjemme, så vet ikke hvor mye karbo det er i en boks..)
Enn jordbær? Er det andre bær som er mindre karbo i ?

Noen erfaring med denne type dessert?

Gerd 21-09-11 11:41

Sv: Vaniljekesam....

her finner du innhold i masse matvarer: www.matvareguiden.no

:)

Cilla 21-09-11 12:07

I en halv boks med vaniljekesam er det 12,9 karber, ifølge diett.no. også kommer bærene i tillegg.
Jeg kunne spist det en sjelden gang, men ikke så ofte.

StegforSteg 21-09-11 12:57

Kan man ikke lage vaniljekesam eller noe som ligner på det selv da? :)

Budeiea995 21-09-11 13:30

Sv: Vaniljekesam ...

Hei og hopp!
Jeg var helt sikker på at kesam var fyfy da jeg strevde med å holde vekten på lavkalori og dermed løp jeg til disken da jeg begynte med ketolyse. Etter at halve boksen var nede leste jeg på siden og kesamen satte seg i vrangen.
Over 12 i en slik boks jo og jeg har skjeldent vært over 15!!! Grøss!!!
Nei, får bare minnes smaken..

Kan vel forsåvidt kjøpe flytende stevia med vaniljesmak og ha i f.eks creme fraiche?

<insert_scary_name_here> 21-09-11 15:59

vaniljekesam inneholder 8.6 gr. pr. 100, som blir alt for mye for meg. Takket nei til det senest i dag. Men om du vil ha noe godt - Pisk krem, og bland inn bringebær. Eldorado har gode frosne bær med lite karber, fine å ha liggende i fryseren. Snadder. Kan helt sikkert ha i litt vaniljepulver (ikke vaniljeSUKKER) for å få litt vaniljesmak.

Charmtassen 21-09-11 16:09

Prøv litt vanlig kesam med kanel på - nydelig! Vanlig (original) kesam har 4,8 karb'er pr. 100 g. og er ganske grei på fett også. :)

Hamster59 21-09-11 17:03

Eller prøv tyrkisk yoghurt med litt vaniljepulver. Den inneholder 5,1 % karber pr 100 g, men hele 10 % fett (kesam har bare 8). Da blir det hva man kaller en avveining mellom de to.

Carisma 22-09-11 00:31

Vaniljekesam inneholder sukker og maisstivelse.... Husk å ikke bare sjekke karboinnholdet, men også hva karbene kommer fra! :ja:

Luguber 23-09-11 15:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av StegforSteg (Innlegg 1212918)
Kan man ikke lage vaniljekesam eller noe som ligner på det selv da? :)

Jo, det er enkelt å fikse. Bare å blande vanlig kesam med vaniljepulver (fra helsekosten) og ønsket mengde karbofri søtning:)

Selv spiser jeg minst en halv boks kesam med frosne bringebær/blåbær hver eneste dag, men såpass hyppig inntak passer sikkert ikke for alle.

Bik 23-09-11 21:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charmtassen (Innlegg 1213009)
Prøv litt vanlig kesam med kanel på - nydelig! Vanlig (original) kesam har 4,8 karb'er pr. 100 g. og er ganske grei på fett også. :)

Bare husk at kanel har maaaange karber :o

Carisma 23-09-11 21:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bik (Innlegg 1214922)
Bare husk at kanel har maaaange karber :o

Men har veldig lav egenvekt!

TrillTrall 23-09-11 21:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Luguber (Innlegg 1214796)
Jo, det er enkelt å fikse. Bare å blande vanlig kesam med vaniljepulver (fra helsekosten) og ønsket mengde karbofri søtning:)

Sånt vaniljepulver som dette?

http://sunkost.no/produkter/mat-og-d...epulver-30-gr/

danielve 23-09-11 21:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1214927)

Helt enig, Gjør det ofte. smaker i minst like godt og hvis du pisker det opp med krem i tillegg blir det bare sååååååååååå digg med mindre kh.

Bindi 09-10-11 18:19

Da jeg var hos HExeberg fikk jeg beskjed om at vaniljekesam var helt ok, så lenge man blandet med CF.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:14.