![]() |
Gressforet kjøttfe?
Min sambo leser "The Paleo Solution", som dekker intoleranse-kostholdet hans fullstendig og blir glødende overbevist om alt.
Hvor står folk på gressforet kjøtt? I denne boken henvises det til forskning som viser at utegående fe produserer kjøtt med mye mer omega-3 enn fe som får korn og kraftfor. (Og det hjelper ikke at kornet er økologisk heller) Får man i det hele tatt kjøpt gressforet kjøtt som vanlig forbruker? Han har funnet denne http://www.fjordangus.no/index.php?n...host_2010.html Noen som har prøvd? Eller som skjønner hva det koster?:o Eller som er nabo og kan fortelle at de børster kyra hver dag og pynter med sløyfer? |
Sv: Gressforet Kjøttfe?
Sitat:
Bror har drevet med naturlig drift i mange år, men han får ikke gehør for det grunnet disse reglene. Så kjøtt fra hans gård blir blandet med kjøtt fra mer effektive gårder... |
Sv: Gressforet Kjøttfe?
Det kan virke som om dyr oppforet på kraftfor gir dårligere kjøtt og egg.
Sitat:
Link Jeg foretrekker produkter der dyra får gå fritt, både pga dette og fordi jeg er for et bedre liv for produksjonsdyra. Høns er ofte to eller tre i et lite bur. Der blir som regel en av de plaget og stukket hull på av de andre sine nebb. |
Sv: Gressforet kjøttfe?
Er flere som produserer såkalt "ekstensivt", uten kraftför. Deriblandt oss :)
Om det er merka rase på storfekjøttet er Herford og Aberdeen Angus mest sannsylig "grassfôra", mens Charolais og Limousin kan fôres "hardere" og gir derfor oftere kraftfôr. |
Sitat:
|
Vi har en salig blanding ;) noen reinrasa og noen litt av hver. Men alle går kun på grass.
|
Okei, men må det noe spesielt tilfor å starte eget utsalg av eget kjøtt?
Er det i det i det hele tatt lov å slakte selv for salg? |
Mattilsynet er nøye og det er ei papirmølle man må gjennom, er ganske strengt for å slakte for salg. Det går selvfølgelig ann å sende til slakt og så "ta igjen" kjøttet. Jeg ville alliert meg med en bonde i nærheten, evt en gårdsbutikk. Hvis du holder til på østlandet kan du jo sjekke ut denne :)
|
Takker for raske svar forresten!! :):):)
Dere er bra damer! |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:55. |