![]() |
Coockies eplekake
Det ble laget eplekake på jobben i går og vips, tenkte jeg ikke på noe annet hele dagen.
Da jeg kom hjem fra trening bestemte jeg meg for å prøve, til tross for at jeg er svært kresen på lavkarbobaking. Denne ble faktisk akseptabel :D Smaker selvfølgelig ikke som vanlig bakst med hvetemel og sukker, men den er god allikevel. Jeg serverte den med pisket krem Eplekake Ingredienser: 200 g smør 1 dl sukrin 3 egg 1 dl mandelmel 1 dl glutenmel Stevia (tilsvarende 1 dl sukker, andre søtstoffer kan benyttes) 1 ts bakepulver Kruskakli om nødvendig 200 g Lerums Eple- og pæresyltetøy Fremgangsmåte:
Karbohydratinnhold: Deigvekt: Ca 790 g Totalt: 30,5 g karb Pr 100 g deg: Ca 3,7 g karb Hvis kaken deles i 10 stykker, pr stk: 3,1 g karb |
Sv: Coockies eplekake
Kommer vel 20 karber i tilleg her for syltetøyet?
Får ikke karbene til å stemme. |
Sv: Coockies eplekake
200 g smør: 2 g
3 egg (Ca 190 g): 0,5 g Sukrin (85 g): 0 g 1 dl (50 g) Mandelmel: 4 g 1 dl (50 g) glutenmel: 10 g 200 g syltetøy: 14 g (Det er jo bare 7 g som er sukkerarter, resten er søtstoff) Total: 30,5 g Har brukt denne for å regne om dl til gramvekt for mandelmel, glutenmel og sukrin: http://www.pboxen.com/?go=kjokken/omregning Det som eventuelt kommer i tillegg er om det legges til kruskakli eller mer mel, hvis ikke jeg har bomma noe fryktelig et sted her da, men det kan jo tenkes det og, hehe :) |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:05. |