![]() |
Rabarbratid!
På lørdag stod jeg på torget i strålende sol og kikka på noe deilig rabarbra som lå mellom egg og grønnsaker. Jeg fikk flashback til barndommen der vi spiste rå rabarbra dyppet i sukker (:eek:) og jeg syntes det var helt fantastisk. Mormor lagde alltid rabarbrasuppe som stod i kjøleskapet også kunne man bare ta seg et glass og slurpe i seg. På søndagene var det rabarbragrøt med fløte og sukker. Jeg kjøpte ikke rabarbra på lørdag for jeg var ikke sikker på kh-innhold, men etter å ha sjekka det gjett om jeg skal få tak i løpet av uka. Gjerne i litt mengder for dette kan jo fryses ned uten problemer. Så skal jeg lage lavkarbo vennlig rabarbradessert og kanskje rabarbramuffins (om jeg klarer å lage de lavkarbovennlig da) :D Her er oppskriftene jeg har tenkt å prøve:
Suppe/Grøt: 1 liter vann 8–10 stilker rabarbra En halv vaniljestang Stevia til passe søtt JBK til passe tykt En neve fersk mynte Kok opp vann og søtt til det løser seg opp. Skyll og rens rabarbrastilkene. Skjær i biter og ha oppi kasserollen sammen med vaniljestang og hakket mynte. Rør ut JBK i litt vann i en kopp. Etter at suppa har kokt i tre–fire minutter, has JBK oppi. Kok videre i et par minutter, og trekk kasserollen av varmen. Avkjøl.. Suppa skal etter mitt hode vær litt tynn slik at den lett kan drikkes, mens grøten skal være fast og serveres med masse fløte eller CF:D Enjoy:):):) |
Sv: Rabarbratid!!
Glemte å skrive at jeg fant et tips om å bruke litt jordbær i, har smakt rabarbra-jordbærsaft og det var knallgodt, så dette kan nok være en vinner :)
|
Jeg har heldigvis rabarbra i hagen, og i sommer skal jeg nyte det!
|
Sitat:
|
Sv: Rabarbratid!
Sitat:
Blir rabarbragrøt med fløte til helga :sikle: |
Herlig tråd :D er også så heldig å ha rabarbra i hagen, omplassert fra naboen..
|
Naboen min har også litt, som hun ikke spiser. Jeg har tilbudt meg selvhogst! :D
|
Rabarbragrøt er herlig, så det skal testes i løpet av sommeren.
Var så heldig og få en diger rot av mamma i fjor, og nå har det poppet opp fullt av rabarbra. :D |
Den er veldig lett å få til å gro i hagen ja, våre blir flere og flere for hvert år!
|
Å det fristet med rabarbragrøt!:)
Tror jeg må få tak i rabarbra! :cool: Takk for tipset! |
Ja med følgende næringsinnhold per 100 g er det bare å fråtse i vei:
Kcal: 16 Fett: 0.2 g Protein: 0.9 g Karboh: 0.7 g |
Vil også tipse om at det er kjempegodt å bruke frosne rabarbrabiter til is. Lages på samme måte som bringebærisen her inne, men gjerne med litt ekstra sukrin. Alle i familien likte den, og det sier ikke så rent lite..:)
|
Sitat:
|
Kan jeg plante rabarbra i hagen? Hvordan gjør man det? Er jo SÅ snacks!
|
Sitat:
|
Men de selger rabarbraplanter på stort sett alle hagesenter, og ikke er de dyre heller.
Rabarbra er en utrolig hardfør plante som trives stort sett over alt og på all slags jord, men vil du ha stor avling bør du spandere noe gjødsel. Jeg høster fra nå og frem til frosten kommer (vanligvis i september eller oktober her) og vasker dem og kutter dem i små biter og fryser ned i poser. Da er det lett å ta frem en pakke midt på vinteren og trylle frem for eksempel en rabarbrapai. |
Seff!! Kan bruke johannesbrødkjernemel selvfølgelig! Jeg lagde til familien og gråt inni meg da jeg hadde i potetmelet! Hurra, hurra, hurra! :heia:
|
Vokser de fort? Plantene man kjøper, er det ferdig rabarbra på de?
|
Sitat:
OMG er det sant! :heia: woooohooooo |
Plantene vokser fort, men når man kjøper de er de vanligvis for små til at det blir noe dessert med en gang
|
Hvor selges ferdige rabarberastilker egentlig. Må vel innrømme at det er noe jeg ikke har sett etter. Invandrerbutikker? Har ikke sett de i fruktdisken på de vanlige kjedematvarebutikkene.
|
Sitat:
|
Da skal jeg kikke rundt. Har tilgang på det meste av deet du sier, bortsett fra en busk i hagen ;) og et godt gammeldags torg. Det er koselig på sommeren. Er oppvokst med det da.
|
Mmm! Neste gang jeg er hos moren min skal jeg gjøre et raid hagen!
Tusen takk for tips. |
Jeg har sett stilker til salgs både på Kiwi og ICA. Ligger med frukten.....
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:49. |