![]() |
For "flink", trenger tips til å få i meg mer sunne karber
Jeg får ofte i meg lite karbohydrater (hvem hadde trodd det), ligger rundt 10 g daglig. Skulle gjerne ha hatt det litt høyere, men er så usikker på hva jeg skal spise. Synes jeg spiser alt som er anbefalt i boka, jeg har en bra fordeling og alt, men fortsatt er det litt få gram.
Hva spiser dere andre som får opp karbohydratinnholdet? :) |
Sv: For "flink", trenger tips til å få i meg mer sunne karber
Ligger under ti jeg.. Har mao samme problem som du. Tror jeg skal pøse på med mer grønnsaker. Squash, asparagas, paprika og sopp funket litt i dag, dersom jeg spiser mer i morra så går jeg sikkert opp noen kh til..
Er det farlig/ødeleggende å ha for lite karbs over en lengre tid? |
Grønnsaker er vel den beste måten å øke karbohydratene på. Spiser du lite grønnsaker kanskje?
|
Kanskje du kan finne litt inspirasjon i denne fine samletråden for grønnsaksretter?:)
|
Sitat:
|
Det anbefales jo 15-20 gr karbo per dag på Ketolyse :) Og det er ingen grunn til og ligge under det. " Pøs" på med næringsrike grønnsaker :D
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Oi, det visste jeg ikke! Jeg har holdt meg til rundt 5 om dagen :O
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Men du, sånn har jeg det til tider også, blir lite grønt i perioder, som jeg egentlig er veldig glad i. Men, så går det over igjen og jeg spiser mer grønnsaker :-) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Synes jeg spiser en del grønnsaker, men kan jo prøve å få i meg mer.
Hvorfor jeg vil ha flere? Fordi jeg er skikkelig matlei, vekta står bomstille og jeg har lyst å gi opp det hele. Kanskje jeg rett og slett trenger flere karber både for å trives og for å orke å fortsette, jeg håper hvertfall at det skal gjøre susen. |
Om man setter seg ned og setter sammen etpar dagsmenyer er det faktisk ikke så vanskelig å komme oppi 15-20 karbohydrater.
200 gram brokkoli med en god fløtesaus ved siden av kjøtt til middagen..Bringebær til dessert... og så passe på å ha litt salat og agurk osv til dagens øvrige måltider... :) |
Jeg elsker paprika, rød, gul og orange ;) De er litt mere kh i enn den grønne, men er med å gjøre salaten vedig frisk og næringsrik. Jeg peiser på med litt mere paprika, også til frokosten, som består av mere egg og kjøtt, hvis jeg tenker at jeg bør få i meg mere kh.
Altså bruk litt grønsaker med litt mere kh for å øke kh mengden. Dette trenger da ikke å øke volumet på maten. |
Sitat:
Det jeg mente er at på ketolysekuren er det ingen grunn til og ligge under anbefalte karbogrense. |
Sitat:
Men, er selvsagt enig med deg i at det ikke er noen grunn til å ligge lavt på karber, man er ikke mer "flink" av den grunn :) |
Jeg prøver å tilpasse bruken av grønnsaker etter sesongen - da får jeg litt variasjon i kosten og jeg utnytter ressursene når de er på det beste.
Nå om dagen er fersk asparges (kuttet i skiver er den f eks utmerket i wok) og ny kål som er tilgjengelig. Om ikke lenge kommer den norske blomkålen i butikken - den er mye bedre enn importert (som regel). Dessuten har jeg gasset meg i gratis brennesle og skvalderkål - det er ubegrensede mengder av disse flotte grønnsakene rett utenfor hagegjerdet mitt. |
Sitat:
|
Jeg også opplever det som LenaBeatrice beskriver, men i det siste har jeg bare spist meg mett og så lagt resten i kjøleskapet frem til jeg ble fysen igjen. Da spiser jeg resten av middagen. Smart eller ikke smart?
|
Jeg syntes jeg må holde igjen på grønnsakene... men så er jeg glad i salat, med løk, tomat, agurk da.. og spiser agurk og tomat mellom måltidene når jeg har lyst på noe. kan lett fordøye en boks med cherrytomater:)
|
Den jevne vektnedgangen (stort sett ned hele tida, men i rykk og napp når det gjelder antall g pr. uke) fikk først fart på seg når jeg var nøye på nok GODE grønnsaker hver dag, og så nært opp som mulig mot 15 g karbo pr. dag. Løk og tomater begrenser jeg, det har stort sett vært som smakstilsettinger. Spiser litt mer av det nå, fordi jeg forsøker å justere karboinntaket enda litt opp. Broccoli og blomkål metter fantastisk og er fulle av gode næringsstoffer, samtidig fiberrikt - godt for magen. Også er det jo aspargestid nå.
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:36. |