![]() |
Søker desperat etter svar!
Jeg må jo bare beklage, men dette har ikke noe med lavkarbo å gjøre:( Men nå begynner jeg å bli så desperat etter svar, å jeg vet hvor flinke dere er her inne til å gi svar. Så jeg prøver!
Torsdags formiddag var jeg hos tannlegen, hadde vært plaget med smerter i høyre tanngard oppe, ut mot øre, samt opp i kinnet. Etter å ha tatt bilde viste det seg at det var et relativt stort hull i visdomstannen min på høyre side oppe. Det var en ganske komplisert oppgave å få den ut, de brukte opp mot 40 minutter, med en tannlege som holdt hode mitt, en snill pleier som holdt meg i hånda, samt en tannlege som halte, bikka og dro... Tannlegen glapp også tanga to ganger (GRU)! Etter at bedøvelsen gikk ut merket jeg en smerte i hele høyre tanngard oppe, samt ising! Dette pågår enda, 3 dager senere! Det hører med til historien at tannlegen sa jeg hadde veldig fine tenner, å at tennene ved siden av visdomstennene hadde både fine røtter, å ingen tannstein. Ringte allerede på fredag, da jeg fikk beskjed om at det var vanlig..... Men.... :( Høres dette kjent ut for noen?? Vil virkelig ikke tilbake til tannlegen, samt at det er grisedyrt!! Hilsen Desperat etter svar.... |
Sv: Søker desperat etter svar!
Jeg tok en visdomstann, og var like fortvilet som deg.etter en uke med smerter dro jeg på legevakten, fikk beskjed om å fortsette å putte i meg smertestillende. Det kan ta opptil en måned å bli bra etter å ha trukket en visdomstann.Jeg holdt på å bli steike gal, men var bra etter en 3-4 uker. God bedring og fortsett å putt i deg smertestillende.Jeg fikk beskjed om å ta 2 sterke ibux og en sterk paracet 3 ganger om dagen.
|
Åja, dette høres kjent ut.
Selv måtte jeg operere ut visdomstennene, og da gikk jeg med smerter i nesten 2 uker etterpå. Nå skal det sies at de fjernet 2 og 2 tenner, så det kan jo ha noe å si for hvor lenge smertene vedvarte. Håper du blir bedre snart :klem: |
Sitat:
|
Da jeg opererte ut mine visdomstenner 18 år gammel, var den første nede skikkelig vond i 2-3 dager og så veldig øm en ukes tid!
Med tann nr 2 nede, slet jeg med vanvittige smerter selv etter 6 dager. Ble jaget til tannlegen av historielæreren min, som ikke orket se meg sitte å vri meg på stolen!:eek: Viste seg at betennelsen som hadde sendt meg til tannlegen i første omgang, hadde gått i kjevebenet og det ble lagt ned betennelsesdempende materiale. Før det var gått 20min, var smertene borte!:D Trakk visdomstennene oppe noen år senere. Ikke så vondt, men varte noen dager! Selv om det som regel er lettere med visdomstennene oppe, er det jo ikke alltid slik og når de måtte jobbe sånn for å få den ut hos deg, er det ikke rart at du sliter i etterkant! Spis Ibumetin og Pinex Forte et par dager til du! Klart, blir du dårlig med feber etc er det førstemann til tannlegen, uansett hva det koster. Mener å huske at etterkontroll var lagt inn i prisen, jeg da!:p |
Godt å lese at det jeg sitter med ikke er helt uvanlig... Men syns det er så merkelig at det iser? I tennene ved siden av:confused: Jeg betalte 1000 kr bare å dra ut en tann og et bilde, tenker med gru på hvor mye de skal ha om de skal fortsette å lete etter feil.....
|
Hei :)
Det med visdomstenner kan kan være så forskjellig fra person til person- men ikke uvanlig å ha vondt i lang tid etterpå, i allefall ikke når man har bøyd og bendt frem og tilbake ;) Jeg spurte også om ising- var bombesikker på jeg hadde hull- også fått beskjed om at jeg har flotte og sterke tenner ellers- men dette kom av " ømfintlige tannhalser " sa tannlegen :) |
Hei :)
Dette høres ganske likt ut som da kjæresten min fikk operert ut en visdomstann i fjor. De holdt på i 3 kvarter med å få ut tanna, og han var dårlig i to uker etterpå =/ men han ble helt bra igjen, og var glad for at tanna var borte :) Han opererte ut enda en visdomstann onsdagen nå i påsken, og det tok bare noen få minutter og gikk helt smertefritt. Han fikk skrevet ut paragin forte (eller hvordan det skrives), men han trengte det ikke i det hele tatt. Vi var til og med ute å spiste på restaurant samme kvelden:p Så det er nok veeeldig forskjellig hvordan det blir!!! Men det er nok helt vanlig det du opplever nå. Får håpe det går over så fort som mulig :klem: |
Sitat:
|
Sitat:
|
ja- tror det du opplever er helt normalt. vet om flere som har hatt problemer i ukevis etter trekking av visdomstann. selv fikk jeg opperert ut 3 stk på engang under narkose. de var nok litt over medium hardhendte med meg siden jeg var i narkose. jeg hadde blåmerker utenpå kinnet og blodsplætt nedover klærne mine da jeg våkna. jeg hadde vondt i en måneds tid etterpå.
men se det an en stund til du. spis smertestillende og bruk zendium tannkrem mot ising i tennene så vil jeg tro det går seg til etterhvert. god bedring:klem: |
Ja jeg tror at jeg må gi det litt tid. Jeg var i kontakt med tannlegevakta i går, fordi jeg spesielt har vondt i tann nummer 2 fra der visdomstanna satt. Hun sa at visdomstanna kan ha lagt press på den tanna, å at det er derfor den er ekstra vondt... Er i hvertfall vondt å spise, noe som gjør under for dietten min da:o... Kjøtt er ikke helt tingen å spise nå kan man si! Er ikke noe moro å sitte å tenke, "å nei, er det hull også?????".....
|
Sitat:
|
Da jeg opererte ut visdomstanna i fjor så gikk det betennelse i såret, heldigvis hadde jeg legetime dagen etter operasjonen så legen oppdaga det og ga meg penicilin. Men jeg gikk med smerter i 3-4 mnd etterpå, det viste seg at det har blitt et brudd i nabotanna etter de røska og dro ut visdomstanna. Så hver gang jeg har vondt i halsen så gjør det skikkelig vondt i den tanna :( Ikke noe å gjøre med det sier tannlegen, annet enn å sette på krone eller bru om 10-15 år.
|
Sitat:
|
Sitat:
Jeg går allerede på antibiotika.... På grunn av at de trodde jeg hadde betennelse før de trakk tanna. |
Sitat:
" Har du vondt her" sa tannlegen min til meg, og trykket " pirkeren " øverst på tanna/ mot kanten av tannkjøttet. "Aaaaau" hylte jeg ut, iste laaangt opp i hodet gitt :eek: Så- er det generelt i tanna du har vondt? Hvis ikke- prøv å stikk/ trykk med neglen på en finger øverst hvor tannhalsen begynner. Er det ingen misfarging på tanna, og det gjør vondt når neglen treffer tannhalsen, ligger nok problemet der :) Fikk beskjed om å bruke et munnskyllevann som jeg selvfølgelig ikke husker hva heter nå.... :rolleyes: |
Sitat:
|
Sitat:
Hull får det bare ikke vært. For jeg tok bilde for 3 dager siden, da hadde tannlegen sett det på bildet.. Men jeg hadde laaaange og kronglete røtter, så jeg vet jo ikke om det har blitt noe forstyrrelser med nervene når den ble dratt ut:( |
Sitat:
Er det forresten noen som vet om det går an å få noe sterkere smertestillende av legen? |
Sitat:
Fortsett å ring tannlegen om smertene ikke gir seg, og ikke tenk på kostnadene, er det en ok tannlege så krever hun deg vel ikke for mer penger om du må tilbake... Masse lykke til:o |
Ising kommer som regel av at nervene på nabotennene har kommet fram i dagen når tanna forsvant. Må bare gå seg til når det får grodd. Men kjøp corsodyl så fort som mulig og kanskje tannkrem mot ising?
|
Sitat:
Jeg syns jo selv det er veldig rart om hun krever mere penger, om det er hun som har gjort en feil under trekking.... Jeg har privat tannlege, å det er kjempe dyrt!! |
Sitat:
Ja i morgen må corsodyl og tannkrem mot ising kjøpes inn, så blir det forhåpentligvis bedre innen noen dager... |
Alle har privat tannlege, og ja, de vet å ta seg betalt!:eek:
Syns faktisk du slapp billig unna, jeg!:) Tannlegen kan skirve ut sm.st. til deg. Er jo tross alt h*n som har forårsaket plagene!;) Jeg har ekstremt følsomme tenner og tannlegen min sier jeg skal bruke Colgate Pro- Relief. Det er vel den eneste tannkremen som kommer i eske! Har den på Rema i hvert fall! |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:31. |