![]() |
Atkins Decadent Chocolate Cake
Fra hjemmesiden her
Oversatt til Norsk: Decadent Chocolate Cake 113 gram usukret sjokolade (f. eks. Lindt Excellence 70 eller 85 %) grovhakket 8 ss usaltet smør 2 ss vann 3/4 kopp søtningsmiddel (f.eks. Natreen) 2 ss usukret kakaopulver (f.eks. Vahlrohna 99%) 1 ts vanilje ekstrakt (ikke forvekle med vanilje essens, det er IKKE det samme) 6 store egg (romtemperatur er viktig !!) Pisket krem med kakaopulver dryss 1. Varm ovn til 163ºC. Smør en 20-22 cm springform, legg bakepapir i bunnen og smør papiret, sett tilside 2. Smelt sjokolade, smør og vann i bolle i vannbad. Pass på at det ikke blir for varmt. Rør godt. Hell oppi stor bolle, avkjøl til romtemperatur. Når avkjølt, ha oppi 1/4 kopp med søtstoff, kakaopulver og vanilje ekstrakt. Rør godt. 3. I en meduim stor bolle, piskes eggene på medium styrke til stiv eggedosis (slik at det former seg "bånd" når du løfter vispen. Ca. 6 minutter. Sett ned på laveste hastighet og ha oppi resterende søtstoff, 1/2 kopp, og visp til det er blandet i, ca . 1 min. 4. Rør 1/3 av egg mixen inn i sjokolademixen. Fold inn resten av eggmixen i to omganger, til alt er godt blandet. Hell blandingen i formen. 5. Stek midt i ovnen i 40-45 minutter, helt til den er jevnt hevet og nesten helt stiv som en brownie. Avkjøl helt i formen. 6. Før en knif rundt kanten og ta bort formen. Server med vispet krem (med kakao pulver ønsket) Gir 12 ikke altfor mektige stykker !! |
hvor får jeg kjøpt vaniljeekstrakt?
og må smøret være usaltet? og kan jeg bruke vanlig kakao? den inneholder jo ikke noe annet enn kakaobønner så jeg:) hehe jeg bare spør og maser. |
Jeg fant vanilje ekstrakt på Middelthons på Tasta. (Forbi Reinskau gatekjøkken, rett frem og følg skilt). Usaltet smør har alle kolonialer som Rimi/Rema/Prix etc. Det er meierismør. Man skal ikke bruke margarin på Atkins. Når det gjelder kakao vet jeg ikke hva den vanlig inneholder. Har ikke en eneste pakke vanlig i huset og det står ikkeno i Matvaretabellen heller. Kakao består som regel av presset kakaomasse av kakaobønner, men siden den jeg har er 99%, regner jeg med at det må finnes bindemiddel eller konserveringsmidler i dem også....... Det er jo uansett ikke store mengder det er snakk om. 2 ss delt på 12 stykker.....
|
Margarin
Margarin på Atkins er vel ikke i mot prinsippene for dieten, men han mener de helsemessige ulempene er for store til å anbefale bruken. Det jeg prøver å si er at margarin ikke vil hverken få deg ut av ketose eller påvirke vekttapet mer negativt enn vanlig smør.
|
nei jeg bruker aldri margarin, Atkins eller ikke. margarin er helseskadelig. men jeg trodde det fantes usaltet og saltet smør, at den vanlige var saltet, det var derfor jeg spurte ;)
|
Sitat:
Det er etterhvert blitt stor enighet om dette innen forskning. Jeg vil ikke engang ta sjansen på en ts med margarin jeg,etter å ha hatt så mange helsemessige fordeler med dette kostholdet;) |
hm...denne hørtes god ut!
Men jeg stusset litt på 3/4 kopp med natreen..da mener du natreen pulver ikke sant??Først tenkte jeg nemlig flytende..hadde blitt søtt ja..hehe:D
|
Sitat:
Skal poste næringsdataene i oppskriften, glemte det i farten !!:eek: |
Sitat:
....og det var det jo. så på butikken idag at de hadde usaltet og saltet meierismør. |
NÆringsinnhold For Kaka
Total: 158 Fat:14 128 81% Sat:8 73 46% Poly:1 7 4% Mono:5 41 26%Carbs:4 13 8% Fiber:1 0 0%Protein:4 16 10%Alcohol:0 1 0%
Dette er for 1 stykke om dere deler kaka i 12 like deler: Total kalorier: 158 Net karber: 3 Fett: 81 % 14 gram Protein: 10 % 4 gram |
Sitat:
Står ingenting på pakningen :( |
Sitat:
|
Sitat:
20 net carb i en plate - jeg spiser en rute 10 gram/2 carbs hver dag..... Oppskriften er basert på dette innholdet |
Nille - vet du om denne sjokoladekaken er egnet for å fryse ned? Jeg trenger å få laget noe "gjeste-kos" for å ha i fryseren "just in case" - og vil gjerne ha noe lovlig da vettu....
Veit du? :klem: |
Har ikke prøvd å fryse den..... Den blir litt som en blanding av kake og mousse.... Brownie aktig ......Snopekake kaller sambo den :sikle:
http://atkins.com/img/assets/666/dec...ake172x189.jpg Bilde fra Atkins.com Skal prøve å fryse neste gang jeg lager. Og så skal jeg i mellomtiden sjekke med andre som jeg vet lager den.... I'll be back .... (er på jobb og skal gjøre det når jeg kommer hjem!) :D |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:06. |