![]() |
Karamellpudding light (enkel)
I dag fikk jeg gjort et forsøk på å lage en tilnærmet lavkarbokaramellpudding. Problemet med å få til en ordentlig karamellpudding er jo å lage karamell, som kjent så karamelliserer ikke sukrin og diverse kusnstige søtstoffer. Derfor er det inngått noen små kompromiss.
Ingredienser 1 spiseskje sukker 2 spiseskjeer sukrin En passe mengde vaniljepulver En 1/3 liters kartong kremfløte 3 egg. 1. Karamelliser en spisekje sukker, vanskelig å få til, svir seg lett, gi deg heller for tidlig enn for sent. 2. Når du er fornøyd med karamellen, tilsetter du fløten, vaniljepulver og sukrin. Rør og kok opp. 3. Avkjøl i vannbad til lunken 4. Tilsett eggene og rør godt. 5. Hell i form og stek lavt i vannbad på på 170 grader til den er ferdig (Ovner er så individuelle) Avkjøl og spis. |
Sv: Karamellpudding light (enkel)
Fort 18-20 KH i denne puddingen ve? hvor mye ble det?
|
Sitat:
|
Denne kunne jeg godt tenke meg til å prøve, er nok langt snillere med blodsukkeret enn originalen :) Man kunne nok brukt fruktose i stedet for sukkeret, så vidt jeg vet karamelliserer det seg. Men når det er snakk om en spiseskje vet jeg ikke hvor stor en forskjell det utgjør i glykemisk indeks.
Har forresten lekt med tanken om å lage karamellpudding med agavesirup. Agave har en slags karamellisert smak, og har *litt* lavere GI enn sukker. |
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:36. |