![]() |
Soyamel? Blargh!!
Jeg har forsøkt å bake brød med soyamel, og det smakte så stygt at jeg kastet det. :høh: I dag skulle jeg forsøke vafler; de så så deilige og fristende ut på oppskriften. Hadde klippet det ut fra en artikkel om ketolysedietten i et ukeblad. Vaflene smakte like ille som brødet, og det må være soyamelet som gjør det. Jeg synes det smaker skikkelig ekkelt, og jeg makter bare ikke å spise det. Er det flere som har det sånn?
Heldigvis er det mye annet som er digg å knaske i seg... :D |
Jeg som akkurat lurte på hva jeg skulle gjøre med soyamelet mitt... Uff, var det så ille?
|
Sitat:
|
Om dere bruker soyaprotein blir vaflene kjempegode!
|
Soyamel er dessverre meget pyton:nedfor: Og jeg som hamstret inn i god tro om at dette var skikkelig knæsj!:hungry: Men den gang ei..
Det proteinet,er ikke det veldig dyrt?Synes jeg leste det i annen tråd... |
jeg bruker bare litt soyamel i oppskriftene og det går fint. merket jeg bruker er risenta. vet ikke om det har noe å si ...
:) |
Jeg har Spielberger fra helsekost og soyolk fra Finland.Den fra Finland har jeg ikke prøvd,men kan ikke tro at den skal være noe bedre...
|
Sitat:
|
Lagde meg Atkins muffins her en dag (etter en oppskrift her inne). Blandet litt mellom "orginalen" fra www.atkins.com og den jeg fant her. Så at den som hadde postet innlegget her hadde byttet ut Atkins sin bake-mix med soyamel. Kan man gjøre det på generell basis? Har ikke testet soyamelet ennå, men gruer meg ettersom mange har skrevet at det smaker så vondt:(
|
Soyaprotein og soyamel kan ikke sammenliknes en gang.
Soyamel smaker py når en lager det av bare soyamel. Dessuten har 100 gram 20 karber,og koster vel ca 25 kroner for en pakke. Soyaprotein har 0 karber dersom det er helt rent, har ikke usmak og koster mellom 2 og 300 kroner for en boks. Vege fuel 0 karber kosta 229. |
Soyamel er ikke vondt, det er bare helt annerledes. Hvis vi lager noe som skal smake som brød, kaker eller annet opplever vi det som pyton fordi smaken er helt feil. Men hvis vi tenker på soyamel som et helt annet stoff enn annet mel, så finnes det oppskrifter som er fine. Jeg pleier å lage muffins med soyamel, pølser, egg, majones, ost og bakepulver, og det blir en ganske alternativ blanding som er en flott lunsj å ta med og varme i mikrobølgeovnen på jobben, men som ikke ligner på noe annet jeg lager.
Blåbærmuffins av soyamel derimot - det ble bare helt feil. Riktig nok spiste vi opp alle sammen, fordi min familie var forberedt på at dette kom til å være merkelig. Nabogutten som kom på besøk derimot, han skjønte ikke advarselen om "suspekte muffins" og ble helt ulykkelig. Muskat |
Jeg kjøper soyaprotein i Sverige til 99.- kr. kiloen.
Det inneholder littegranne kh, men ikke så mye at det gjør noe. |
Hmm...kanskje det ligger med det psykiske,at en forventer at soyamel skal gi oss fullverdige bakverker,med mindre kh,men så blir det bare "fiasko"?
Må vel prøve å lage vafler uten altfor høye forventninger..Men det er nesten så jeg kaster opp av tanken å de pannekakene jeg lagde.. Nå sporer jeg av,men spør alikevel...Går det an å bruke proteinpulver(evnt en blanding av det og soyamel) til baking(vafler)? Har en whey 3,med vaniljesmak(!):eek: jeg ikke klarer å få i meg flytende.. 4,4kh per 100g,aspatame fri,men søtet med sakkarin. Aldri smakt noe så stygt før... |
Hadde prøvd å lage vafler av det jeg :)
Jeg har lagt ut vaffeloppskrift fra Ketolyseboka ... http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=3191&highlight=vafler synes disse er helt ok,- men bør spises med en gang de er stekt ... litt lunka :) |
Ja,jeg skal prøve i morgen.Sannsynligvis tar vanilje smaken knekken på soyamelet..Håper i hvertfall!:)
|
Kan du ikke droppe å bruke soyamelet da ... bruk bare proteinpulveret ditt ... kansje :rolleyes:
|
*host* Har kjøpt fire -4-pakker soyamel...Hva skal jeg gjøre med det liksom?Auksjonere bort på Qxl?:o Litt må jeg forsøke å bruke i røren i morgen:)
|
et tips. vaniljedråper smaker himmelsk :)
jeg har blandet sojamel og proteinpulver i vafler og det funker fint :) |
soyamuffins
Her er mine lunsjmuffins. De er bakt med soyamel, men smaker ikke skuffende, siden de smaker noe helt annet.
Muskat ------------ 1/2 kg pølse, minst mulig fett, hakket 6 egg 2,5 dl soyamel 1 ts bakepulver 1,2 dl majones 1,2 dl lettrømme 1/2 l raspet ost (gjerne cheddar - noe med smak) 1/2 cm hakket frisk ingefær 1/2 grønn chili pepper, hakket Bland alt unntatt pølsene. Rør glatt. Ha i pølsebitene. Rør sammen og fordel i muffinsformene. Bruk seks STORE muffinsformer (solide, eller av metall, dette er tunge saker), smør disse. varm ovnen til 190 grader. Stek i 30 minutter. |
Det hørtes...Annerledes ut.Pølser i muffins!:D Men tviler ikke på at det er godt!:sikle: Chili pepper,hva er det og er det sabla sterkt?:confused:
|
chilipepper er sånne små grønne eller røde, spisse paprika liksom. Hvis du ikke bruker frøene så er det ikke så mye med en halv chili. Men du kan gjerne kutte dem ut. Andre ting som er godt å ha i er vanlig pepper, oregano, timian, alt mulig som du kan tenke deg er godt i en rett med pølser :) Bare ikke salt, for majonesen og pølsene er mer enn salte nok.
Også, hvis du liker det, litt muskat. |
Jeg tror nå muffinsene dine er bedre enn vaflene jeg lagde idag.Skal prøve de i helga:)
|
Sitat:
|
Hei:)
Jeg fikk kjøpt soyaprotein på helsekosten her i Østfold. Life -en kjede, er det ikke? Håper du finner et sted da. Veldig kjekt å ha, selv om det er kostbart. Kansje forsøke å finne i Sverige jeg også:rolleyes: Så mye billigere vettu! (229,-) |
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:36. |