![]() |
Konfektkake med karamellkrem og peanøtter
Oppskrift med bilder her.
Ingredienser: 150 g smør 150 g mørk sjokolade 4 egg 2 dl søtning* 1 1/2 dl mandelmel 1 ss fiberhusk 1 ts vaniljepulver 1 ts bakepulver Karamellkrem: 2 dl kremfløte 2 ss sukrin 1-2 ts flytende søtning 1 ss karamellsirup** 1/2 ts vaniljepulver Pynt: peanøtter pisket krem Fremgangsmåte: Smelt smør og sjokolade i en kjele ved svak varme. Rør sammen til en glatt masse. Pisk egg og søtning til luftig eggedosis. Rør deretter inn sjokolademassen. Vend forsiktig inn mandelmel, fiberhusk og vaniljepulver. Hell røren i en springform (ca 24 cm i diameter). Ha gjerne bakepapir i bunnen. Stek ved 180 grader i ca 25 minutter. Kaken skal være litt rå i midten. Avkjøl kaken i formen. Ha ingrediensene til karamellkremen i en kjele. Kok opp under omrøring til det tykner, ca 10 minutter. Hell karamellkremen over kakebunnen og smør den jevnt over kaka. Pynt med peanøtter og pisket krem. *)Jeg brukte en sukrinmelis og splenda **)Jeg brukte Monin sukkerfrie karamellsirup, kjøpt hos Alt om bar i Bygdøy Allè 7 i Oslo. Produktet kan også kjøpes i nettbutikken. Næringsinnhold i karamellsirupen, pr 100 g: kcal: 34,5 protein: 0 g karbohydrat: 16,8 g fett: 0,4 g Næringsinnhold i hele kaka med 70% sjokolade: kcal: 3425 protein: 109 g - 13% karbohydrat: 69 g - 8% fett: 302 g - 79% Næringsinnhold i hele kaka med sukkerfri sjokolade fra sukkerfritt: kcal: 3313 protein: 105 g - 13% karbohydrat: 27 g - 4% fett: 290 g - 83% Jeg har ikke tatt med peanøtter og pisket krem i utregningen. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:18. |