Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Blodpris på fløte (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=39386)

plastbox 11-01-11 14:29

Blodpris på fløte

Kort og godt et par små spørsmål:

Er det noen som kan forklare meg hvorfor fløte skal være så fordømt dyrt? Hvorfor skal det koste 40-50kr literen når betydelig mindre prosessering er nødvendig for å lage kremfløte enn for å lage den laaaangt billigere lett-/skummetmelken.

..og..

Finnes det andre, billigere alternativer til kremfløten i butikk? F.eks. kjøpe direkte fra gård eller noe slikt. Fløte er jo så inni gamperæva godt både i mat og som kosedrikk!

Supera 11-01-11 14:42

Sv: Blodpris på Fløte

Det er bare å stikke innom en gård med kyr og spørre om de har fløte du kan få kjøpe. :geip:

Men jeg skjønner heller ikke hvorfor det er så dyrt. Kanskje staten subsidierer melk men ikke fløte?

Mellon 11-01-11 14:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 998477)
Det er bare å stikke innom en gård med kyr og spørre om de har fløte du kan få kjøpe. :geip:

Men jeg skjønner heller ikke hvorfor det er så dyrt. Kanskje staten subsidierer melk men ikke fløte?

Å, det var en smashing ide, tror jeg må gjøre det :P Bor jo på jæren, så her er det flust av gårder, har en kamerat som er bonde, kanskje jeg må ta en prat med han;)

Men tenkte på det senest i dag ja, tenk om fløten hadde kostet det samme som melka, det hadde hvert herlig det ja, for 50,- er drøyt, har ikke sagt til mannen en gang at det er det det koster. En liter holder såvidt en uke her hjemme da, jeg bruker den i kaffen, og vi bruker den i matlaging

mallilen 11-01-11 14:49

Tja. Ferskmelka inneholder i gjennomsnitt ikke mer enn 4% fett. Det skal altså en del liter melk til for å skille ut fløte nok til en hel liter, og når melkebøndene får sånn ca 7 kr pr liter (ikke helt sikker på prisen her), så er ikke fløten så dyr likevel ;)

Da jeg jobbet med melkekyr tok vi 80kr pr liter fløte eller rømme. Blir ikke så mye billigere det, altså.

plastbox 11-01-11 14:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mallilen (Innlegg 998484)
Tja. Ferskmelka inneholder i gjennomsnitt ikke mer enn 4% fett. Det skal altså en del liter melk til for å skille ut fløte nok til en hel liter, og når melkebøndene får sånn ca 7 kr pr liter (ikke helt sikker på prisen her), så er ikke fløten så dyr likevel ;)

Da jeg jobbet med melkekyr tok vi 80kr pr liter fløte eller rømme. Blir ikke så mye billigere det, altså.

Ser den, men blir ikke det et dårlig argument når fettet uansett skilles ut for å produsere lettmelk og skummetmelk? Fløten er jo så og si et biprodukt av melkeproduksjonen.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mellon (Innlegg 998483)
Men tenkte på det senest i dag ja, tenk om fløten hadde kostet det samme som melka, det hadde hvert herlig det ja, for 50,- er drøyt, har ikke sagt til mannen en gang at det er det det koster. En liter holder såvidt en uke her hjemme da, jeg bruker den i kaffen, og vi bruker den i matlaging

Oi dæsken, da spiller vi nok ikke i helt samme liga! Smaksløkene mine elsker fløte! Kjøper jeg den største fløtekartongen (7,5dl) varer den.. tja.. én dag, om jeg bruker en skvett fløte i middagen. Resten forsvinner når jeg går og småsipper og niiiikoser meg med den fantastiske, runde smaken. <3

Supera 11-01-11 14:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mallilen (Innlegg 998484)

Man kaster vel ikke det som ikke er fløte? Så da blir vel ikke prissammenligningen helt riktig?

alexsandra 11-01-11 15:49

kanskje kjøpe en ku og ha i hagen.
det hadde vært noe:D

mallilen 11-01-11 17:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av plastbox (Innlegg 998497)
Ser den, men blir ikke det et dårlig argument når fettet uansett skilles ut for å produsere lettmelk og skummetmelk? Fløten er jo så og si et biprodukt av melkeproduksjonen.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 998498)
Man kaster vel ikke det som ikke er fløte? Så da blir vel ikke prissammenligningen helt riktig?

Tja.. Nå brukes jo faktisk den fløten som blir separert vekk til ganske mye annet enn bare fløte, da. Creme Fraiche, rømme, smør osv.
Og melk brukes til langt mer enn bare melk: Forskjellige oster, yoghurt, diverse ferdigdrikker osv.

Når man ser på prisene i butikken, så blir det ikke helt urimelig likevel: Melka koster vel ca 15 kr pr liter? Da har den blitt transportert til meieriet, behandlet, pakket, og transportert ut til butikkene. Ved å kjøpe en enkelt liter melk, får alle som arbeider med melka etter at den har kommet ut av melketanken i fjøset ca 8 kroner.

La oss si at prisen er 14 kr i butikken, bare for å gjøre det enkelt så vi kan forholde oss til dobbel pris.
(Og jeg er elendig i matte, så noen må gjerne gjøre om regnestykket for meg dersom det er helt på jordet)
Om fløten da utgjør 4% av melken til 7 kr, utgjør dette 2,80 i fløte pr liter melk. For en liter fløte som ligger i denne melken, utgjør dette 28 kr.

Doble dette, slik som med melken i seg selv, så ender man med en literpris på 56 kr for fløten.

Mellon 11-01-11 20:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av plastbox (Innlegg 998497)
Oi dæsken, da spiller vi nok ikke i helt samme liga! Smaksløkene mine elsker fløte! Kjøper jeg den største fløtekartongen (7,5dl) varer den.. tja.. én dag, om jeg bruker en skvett fløte i middagen. Resten forsvinner når jeg går og småsipper og niiiikoser meg med den fantastiske, runde smaken. <3

Så pass ja, har hørt at for mye meieriprodukt kan stangnere vekta, så derfor begrennser jeg bruken av fløte. Spiser så mye ost jeg vil da, så der går det mye.

Cherry 11-01-11 21:01

7,5 DL FLØTE OM DAGEN!!!!??? Om du har altså...

Æhhh...nei ellers takk :p. Trodde jeg brukte MYE fløte med min lille kartong på 3 dl i løpet av en 14dagers tid eller noe sånn. Men neida :p

plastbox 11-01-11 21:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 998905)
7,5 DL FLØTE OM DAGEN!!!!??? Om du har altså...

Æhhh...nei ellers takk :p. Trodde jeg brukte MYE fløte med min lille kartong på 3 dl i løpet av en 14dagers tid eller noe sånn. Men neida :p

Ok, det har skjedd én gang da. Er jo så forbannet dyrt! =( Ca. halvparten gikk i middagen, resten gikk til kos og ja, fløte smaker bedre for meg enn godteri og annet tull noengang har gjort. Det er nesten skummelt hvor.. vel.. deilig det føles å drikke. Har hendt at jeg har kjøpt en 1/3L når jeg har vært småfysen eller sulten på farta. ^^

senorita 11-01-11 21:12

drikke ren fløte? :o

Cherry 11-01-11 21:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av plastbox (Innlegg 998911)
Ok, det har skjedd én gang da. Er jo så forbannet dyrt! =( Ca. halvparten gikk i middagen, resten gikk til kos og ja, fløte smaker bedre for meg enn godteri og annet tull noengang har gjort. Det er nesten skummelt hvor.. vel.. deilig det føles å drikke. Har hendt at jeg har kjøpt en 1/3L når jeg har vært småfysen eller sulten på farta. ^^

jeg er stum av beundring :p

At du greier. Men heldig for deg da. Det er jo nesten bare fett, hehe.

Julie 11-01-11 21:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av plastbox (Innlegg 998911)

Nammmm, signerer på denne, altså! Å unngå sjokolade og andre søtsaker er INGEN sak om jeg kan få fløte i stedet! :sikle:

mallilen 11-01-11 23:04

Jeeez.. snakk om grusom regnefeil da! *sukk* Dele på 10 igjen, så stemmer det bedre.

Utfra melkeprisen skulle fløten koste 5,60 pr liter, ikke 56. Og jeg skal liksom bli regnskaps-etellerannet? *facepalm*

plastbox 11-01-11 23:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mallilen (Innlegg 999070)
Jeeez.. snakk om grusom regnefeil da! *sukk* Dele på 10 igjen, så stemmer det bedre.

Utfra melkeprisen skulle fløten koste 5,60 pr liter, ikke 56. Og jeg skal liksom bli regnskaps-etellerannet? *facepalm*

I følge det jeg kunne finne på nettet inneholder råmelk drøye 4% fett. Lettmelk inneholder 1,5% fett. Skal man utvinne lettmelk fra 100 liter råmelk får man et overskudd av fett på på 2,5 liter. Kremfløte er 38% fett, altså gir dette drøye 6,5 liter fløte og 93,5 liter lettmelk.

Går man ut i fra at lettmelk koster 15kr literen bør fløten koste ca. 14,4 ganger mer (da en gitt mengde råmelk gir ca. 14 ganger mer lettmelk enn fløte), altså drøye 216kr per liter.

Skummetmelk (eller "grumsete vann" som det bør kalles) inneholder 0,1% fett, så samme regnestykke gir 3,9 liter fett "til overs" per 100 liter råmelk -altså ca. 10 liter fløte- og dermed en literpris på omtrentlig 131kr per liter.

Hvem sier matte ikke kan være morsomt? :p

mallilen 12-01-11 00:26

Øyh! Var det der bare for å tilføye ytterligere forvirring, eller? :p

Zillah 12-01-11 09:57

Det går rundt for meg.

Men ja, fløte er dyrt. Og kor er det du handlar, da, plastbox, som får fløte til 40 kr/l, eg betaler rundt 60 kr/l her eg bur.

Photobscura 12-01-11 10:37

Sv: Blodpris på fløte

Jeg kunne også ha drukket fløte rent, for det er veldig godt. Dessverre for meg så renner det rett gjennom (bokstavelig talt :flau:), og gir meg kramper i magen. Men det hender en gang hvert jubelår at jeg våger meg på en real fløteslurk, og angrer like mye hver gang ... :( (Plusset for meg her er jo tydeligvis at jeg sparer en del penger. Har ikke tenkt så mye over fløteprisen).

Kula 12-01-11 10:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senorita (Innlegg 998920)
drikke ren fløte? :o

Selvsagt, det smaker jo som... ehhh... fløte.

-

Lissi80 12-01-11 14:12

Men for de som har mulighet til å handle i sverige, så er jo meieriproduktene der myyyye billigere :) Dette gjelder også fløten :) Så når jeg er over grensa hamstrer jeg, betaler i underkant av 15 SEK for 1/2 liter fløte. Helt utrolig at det skal være så stor forskjell..

vimsen85 12-01-11 14:29

Jeg vil også til Sverige for å kjøpe fløte. De har laktosefri ALT! Jeg drikker laktosefri fløte (som er matfløte, desverre) av og til. Som til frokosten min nå.. Det er desverre litt mye karber, men jeg får samme typen symptomer som photo om jeg går på den vanlige fløten. Men det er vel proteinet du reagerer på photo? Så rart at det er samme typer symptomer..

Photobscura 12-01-11 14:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 999666)
Jeg vil også til Sverige for å kjøpe fløte. De har laktosefri ALT! Jeg drikker laktosefri fløte (som er matfløte, desverre) av og til. Som til frokosten min nå.. Det er desverre litt mye karber, men jeg får samme typen symptomer som photo om jeg går på den vanlige fløten. Men det er vel proteinet du reagerer på photo? Så rart at det er samme typer symptomer..

Det er mulig jeg reagerer på laktosen også, men jeg har ikke hatt positivt utslag på laktosebelastning, så jeg er nok ikke pr def intolerant. Men, ja, kasein er jo min main trøbbel når det kommer til meieriprodukter. Verst er det med ost som gir meg rosocea-lignende utslag i ansiktet ... Rømme går derimot tålelig greit, så mulig syrninga utligner effekten av protein/laktose noe.
Nå har jeg uansett hørt om noen enzymer man kan ta dersom man har problemer med malabsorbasjon av melkesukker og -protein. Kunne vært interessant å prøve, for det er jo en smule trist å skulle si farvel til fløte og ost for alltid, om det enn ikke blir i store mengder.

Supera 12-01-11 14:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lissi80 (Innlegg 999637)
Men for de som har mulighet til å handle i sverige, så er jo meieriproduktene der myyyye billigere :) Dette gjelder også fløten :) Så når jeg er over grensa hamstrer jeg, betaler i underkant av 15 SEK for 1/2 liter fløte. Helt utrolig at det skal være så stor forskjell..

Her i sør tar vi ferja til Danmark for å shoppe. Det er enda billigere i Danmark generelt, vet ikke om det gjelder meieriprodukter. Men meieriprodukter går ikke så forferdelig bra... Kanskje hvis jeg hadde bodd litt nærmere Kristiandsand, men har to timers kjøring til Kristiansand i tillegg.

lifejack 12-01-11 14:43

GAH! Skulle aldri ha gått inn på denne tråden. Får så lyst til å kunne spise/drikke fløte (og andre melkeprodukter), mens nå blir jeg bare trist og demotivert. Menmen, godt å høre at det ikke er gratis i hvert fall:D

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:06.