![]() |
Enda et avføringsspørsmål herfra
Gul/beige avføring, er det normalt? Leste at man skal kontakte lege ved lys avføring, for det kan være tegn på sykdom i galle eller lever. Men så fant jeg noen gamle tråder herfra hvor det var flere som sa at det var normalt. Ble litt usikker nå. I går var det ganske flytende, men i dag er det stikk motsatt! (Kan være fordi jeg har tatt noen piller for at det skulle bli bedre)
|
Sv: Enda et avføringsspørsmål herfra
Jeg hadde den type avføring spesiellt i begynnelsen av ketolysekuren, uvant for kroppen med så mye fett ;)
|
Vedvarer det tar du kontakt med lege for sikkerhetsskyld. Endring i avføringsmønster er ikke noe man kødder med, uansett alder og forutsetning.
|
Galle gjør avføringen gul/beige. Og galle trengs for bryte ned store fettdråper til mindre fettdråper. Spiser du mer fett enn før? ;) Hvis avføringen min ikke er gul/beige, så har jeg spist noe jeg ikke skal spise. ;)
|
Uhum. Jeg prøver stort sett å holde fettprosenten i kosten min på 80%+, og min avføring er... svart. Nå ble jeg nesten nervøs. :eek:
|
Takk for svar!
Da ser jeg det ann noen dager.. Jeg har spist veldig mye fett ja.. Så jeg håper det er derfor! |
Sitat:
|
Hihihi, har du mye fett i kosten? Det er bare fettet i så tilfelle :P
|
Men må man ikke spise mye fett for å gå ned i vekt med ketolyse da?:)
|
Min avføring er alltid veldig mørk. Første runde er som regel veldig hard, og så er det siste mye løsere. Blir rett og slett litt sår, og det er er voldsom tørkejobb :( Hva er galt da? Må kanskje nevne at jeg nesten alltid var smådårlig i magen på "vanlig" kost også.
|
Sitat:
Kroppen MÅ ha fett, og spesielt når den ikke får så mye karber. Man kan ikke leve på en stor andel av proteiner, for selv om kroppen også kan bryte proteiner ned til energi, så vil den helst ikke det, og man kan bli veldig syke. En annen sak er at for mye proteiner er belastende på nyrene og at det kan lettere oppstå betennelse-symptomer i kroppen. I tillegg kan i ekstreme tilfeller, ett overskudd av proteiner lagres som fett på kroppen. Fett derimot, kan kun lagres som fett på kroppen om kroppen også får masse karber . |
Sitat:
|
Helt normal konsistens liksom.. Bare litt lys farge:p
Vet ikke helt om jeg skal si mørk beige, eller lys lys brun.. hehe.. |
Hihi, for en bæsjetråd :p
|
Jerntabletter/-preparater gir nesten svart avføring!:p
Og hos noen hard mage og hos andre diare!:confused: |
Sitat:
|
Jeg mener det ikke er uvanlig i starten å få lysere avføring, ettersom gallen tømmes oftere når man legger om kostholdet. På magert kosthold så skjer ikke det like frekvent, derfor kan også noen oppleve gallestein i overgangen fra et veldig magert til et veldig fettrikt kosthold. Ikke fordi lavkarbo/høyfett gir gallestein, men fordi det får i gang tømmingen av gallen, og da kommer steinene som har dannet seg når man har spist skikkelig magert :cool:.
|
Hehe. Jeg tar ikke jern, drikker "aldri" vin eller annen alkohol (øhm, én gang i året?), spiser stort sett bare egg, kjøtt, noe fete meieriprodukter og litt grønt, samt noe kaffe og te. Likevel er avfallsproduktet helt svart uten at jeg helt ser hvorfor. :o Med variasjoner mellom normal-fast og løst.
|
Sitat:
Men seriøst, har du nevnt det for legen din? Svart avføring KAN bety blødninger i tarmen, som muligens bør utredes! |
Sitat:
|
Er nok bare jern da ja. :) Det falt meg ikke inn engang, siden jeg "alltid" har hatt for lite av det, før - det er noen år siden jeg ga opp å ta tilskudd for det (:o) men tanken om at det var for lavt ble liksom værende, hehe. Nå har jeg en fastlege-avtale om to uker og kan sjekke hvordan ting forholder seg, i alle tilfelle! Takk for Kitt-ekspertise, og håper det var greit å kuppe bæsjetråden litt :p
|
Når jeg tenker over det så varierer fargen litt her. Men - jeg er fortsatt veldig løs i magen og har vært det siden oppstart på ketogen kost i midten av september. Hatt "normal" avføring 4-5 dager inni der et sted, resten er "full-fart". Hadde håpet det hadde rettet seg til nå faktisk. Reduserte litt på fettet og trappet opp igjen slik jeg ser flere anbefaler, men det hjalp ikke gitt. Ikke på meg i hvert fall.
|
Jeg spiste en haug med kanelskruer i går, og i dag hadde jeg den "deiligste" avføringa jeg har hatt på lenge. Digg :)
Men, burde det ikke egentlig gått bananas i dag? |
Sitat:
|
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:02. |