![]() |
Sjokolade- og mandelterter
Oppskrift med bilder her
Ingredienser: Tertebunn: 105 g mandelmel 70 g mykt smør i terninger 1,5 ss sukrinmelis 1 ss sitronsaft Fyll: 1 egg 60 g søtning* 1,5 ss kakao 60 g malte mandler 2 ss fløte syltetøy** 12 skåldede mandler Fremgangsmåte: Bland mandelmel, smør og sukrinmelis i en foodprocessor i ca 10 sekunder. Tilsett sitronsaft og kjør til du får en sammenhengende masse. Pakk deigen inn i plastfolie og legg den kaldt i ca 30 minutter. Pisk egg og søtning til fyllet hvitt, og sikt kakaopulver over. Rør forsiktig inn malte mandler og fløte. Del tertedeigen i 12 biter, og trykk hver bit ut i en liten aluminiumsform, sandkakeform eller lignende. Legg en liten teskje med syltetøy og ca en spiseskje med sjokoladefyll på hver bunn. Legg deretter en mandel i midten av hver terte. Stekes midt i ovnen ved 180 grader i ca 15 minutter. La tertene hvile litt i formen før du tar dem ut, og avkjøl de deretter på rist. *)Jeg brukte 2 g hermesetas og 40 g sukrin **)Jeg brukte Lerum sitt eple- og pæresyltetøy uten tilsatt sukker. |
Sv: Sjokolade- og mandelterter
Å det minna meg om marvposteier :O lurer på om det kan lages??
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:43. |