![]() |
Marsipan og gul eggekrem
Heisann
Denne helgen har j prøve lagd marsipan med sukrin-melis pga min far som har diabetes. Må jo gi han noe i julegave i år :) Og gul eggekrem for noe godt må man ha Marsipan med sukrin-melis Brukte 250 gr mandler som jeg skåldet og lot tørke natten over og 30 min i ovnen på 50 grader MAlte mandlene i mandel-kvern, 2 ganger og silte det for å skille ut mandel-melet og kvernet det resterende en gang til. Så blandet jeg inn 2 ss surkin-melis og 1 eggehvite. Det ble sukksess og skal gjentas nærmere jul :) Alt med måte Gul eggekrem til sukksessterte 4 eggeplommer 1 dl fløte 2 ss sukrin-melis 4 dråper vanilje-essens 150 gr meierismør Bland eggeplommer, fløte, melis og vanilje-essens i ei gryte. Rør om på svak varme til det begynner å tykne. Ta av platen og la det avkjøle seg litt før en rører inn smøret Og hva skal vi bruke til bunnen da? Tja det går an å prøve med malte paranøtter, surkin-melis og eggehviter? Må nok gjøre det etterhvert |
Sv: Div utprøvde oppskrifter
Nammm.... hvor lenge holder marsipan kulor etter tilbredelse?
|
Sitat:
|
Men hvorfor all jobben med mandlene?:confused:
Jeg lager vanlig marsipan hvert år og skolder mandlene kvelden før og maler dem en gang rett før bruk! Har fått masse skryt av min flotte marsipan i mer enn 25 år, jeg!:p Hvorfor all den ekstra jobben, liksom? |
Nei d er vel smak og behag med all jobbingen med mandlene :) Jeg lage en prøve med 250 gr mandler som jeg bare kvernet 1 gang og den ble ikke god nok for meg. Selv om andre marsipan elskere synes den var nydelig :) Så da må jeg jobbe extra med kverningen he he he
Og marsipan er jo fantastisk å fryse el steke så har du nydelig mandelstenger Skal nå lage neste runde litt nærmere jul og lage mandelstenger oxo :) |
Aaahhh, du er på jakt etter sånn helt "klumpefri/tyggefri" marsipan! :)
Ja, da må det litt mer jobbing til! Er ikke så glad i den typen selv, liker litt tyggemotstand!;) Mandel/kransekakestenger!:sikle::sikle::sikle: |
:) alltid godt med noe godt og dette er jo godt uansett om det er litt tyggefasthet i marsipanen :)
|
Viste oppskriften din til naboen og hun blir nok å følge den når hun skal lage godis til jul!:D
|
Sitat:
|
Sitat:
Den er så enkel som det kan være: Man skolder 1/2kg mandler og lar dem ligge på et brett el. over natten. Maler dem så en runde i mandelkvernen og tilsetter 1/2kg melis og minst 2 eggehvitter. Knas til den er god og seig! Kan farges med konditorfarge og trilles til kuler, kjevles i forskjellige farger som legges opp på hverandre og skjæres i diagonaler osv osv. Jeg liker at det er litt tyggemotstand i hjemmelaget marsipan og kjører bare en gang i kvernen. Kan sikkert lages på sammen måte med sukrin- melis også. Bare begynn med en eggehvitte og se hvor mange du trenger før den er fast nok! |
Sitat:
|
Sv: Marsipan og gul eggekrem
Nydelig folkens :)
Jeg bruker 250 gr mandler Skålder de og lar de tørke over natten og gjerne 30 min på 50 grader i ovnen Maler de 2 ganger i kverna Og bruker 2 ss sukrinmelis og 1 eggehvite. Og noen mandel dråper, for j liker best smaken av mandler og ikke melis :) Den ble fantastisk, og er sikker nydelig å steke som mandelstenger oxo |
Jeg har en pose med malte mandler som jeg har kjøpt i innvandrerbutikk. Er det ok å bruke til marsipan mon tro? Noen som har erfaring med det?:confused:
Kjøpte sukrinmelis i dag for å prøve. |
Ser at dette er en gammel tråd, men jeg har begynt å tenke på :gave:jul:gave: og snoker rundt etter julegodter:p
Går det fint å bruke mandelmel til denne oppskriften, eller er det mandler som er kvernet uten å skåldes først i mandelmel? Noen som vet hva som skjer om man ikke skolder mandlene?? Blir det mer som kransekakedeig?:confused: Føler meg en smule grønn nå...:o |
Mandler til marsipan bør skoldes ellers blir det som du sier mer som kransekakedeig. Seig og brun!:eek:
Mandelmel kan nok til nød brukes, men blir nok da mye mer kompakt enn malte mandler. Mandelmel er malte, skoldede mandler der en del av fuktighten er fjernet for å gi melaktig konsisten. |
Tusen takk for kjapt svar!!
Var ikke helt på bærtur da :p Tror jeg skal låne min mors store, gode kjøkken for litt julegodteverksted om en måneds tid, må jo begynne med testingen snart :D |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:59. |