![]() |
Det står om lavkarbo i Dagbladet i dag.
Hei.
Jeg har ikke sett det selv, men fikk en sms fra samboern min nå at det står om lavkarbo på forsiden av dagbladet i dag. Noen som har lest? |
Sv: Det står om lavkarbo i Dagbladet i dag.
eneste jeg fant http://www.dagbladet.no/2010/09/03/m.../mat/13247296/
|
Jeg så at de hadde klint skremselsoverskriften "Lavkarbo kan skade hjernen" utover forsida i krigstyper, ja. Men jeg betaler ikke 15 kr for å lese det jeg antar er vrøvl - kanskje noen som har kikket inni avisa kan bekrefte? :)
|
Sitat:
|
Sitat:
var papirutgaven jeg mente. forsiden. |
Det står det samme gamle fra Drevon, Frølich og Nordbotten (Universitetet i Stavanger). De mener man bør slutte å følge motekosthold og holde seg til det samme gamle. Nordbotten mente i tillegg at hjernen ikke kan forbrenne ketoner, så man må ha de (esensielle?) karbohydratene. Dagbladet laget en tabloid forskrift som sa "Lavkarbo kan skade hjernen" antakelig basert på Nordbottens utsagn. Hele artikkelen var full av tull og tøys.
|
Ser at Lena Beatrice også har blogget om dette i dag: http://lenabeatrice.net/mat-og-helse...oner-og-broer/
|
Jeg tror jeg aldri har kjøpt dagbladet i mitt liv, men jeg kom akkurat inn døra med dagens avis i hånd, leste akkurat ferdig artikkelen. Makan til tull er det lenge siden jeg har vært borti. Jeg ristet på hodet gjennom hele artikkelen. De gikk fra at hjernen ikke fungerer like bra på ketoner som "vanlige" karbohydrater til at "lavkarbo skader hjernen" :S Dette er jo til tross for at studier viser at hjernen fungerer vel så bra om ikke bedre på ketoner. Selv studerer jeg elektronikk og jeg har aldri hatt bedre konsentrasjon.
|
Jeg pleier ikke å kjøpe aviser, men skal aldri kjøpe Dagbladet mer, det er ihvertfall sikkert, så utrolig useriøse som de er. Penger er tydeligvis viktigere enn sannhet.
|
"Mat er blitt noe alle kan uttale seg om, uansett hva slags kompetanse de har. Og jo mindre de kan, desto mer bastante er de i konklusjonene sine, sier Frølich"
Vel, for én gangs skyld er jeg helt enig med Wenche Frølich! :D "Derfor nytter det heller ikke å trekke konklusjoner ut fra ett forsøk med et fåtall personer, man må følge mange mennesker over lang tid og basere seg på vitenskap gjennom flere år, sier Frølich" Jeg skulle ønske Harald Eia kunne ta for seg ernæringsforskningen i Norge nå som sosionomigjengen er tatt med buksene nede... Edit: dere som ikke har kjøpt DB i dag - ikke kast bort penger pga den "artikkelen" |
Dagbladet slår til igjen! Teksten i reportasjen bringer ikke frem noe nytt. Bare gammelt vrøvl. Også lager de den førstesiden!!! Jaja, de oppnådde det de ville. De solgte flere aviser i dag. Har ikke kjøpt den selv, men mannen kom hjem med den fordi han tenkte det sikkert var av interesse for meg siden jeg spiser lavkarbo. Så han gikk rett på Dagbladets salgstriks.
Jeg holder på med master i sykepleie og har enda ikke bestemt meg for hva jeg skal skrive masteroppgave om. Jeg har gått mange runder med meg selv om jeg skal skrive noe rettet mot kosthold og gå for et "forskningsprosjekt" for å sammenligne en lavkarbofilosofi og statens ernæringsråd sine retningslinjer, eller om jeg skal holde meg innen mitt eget fagfelt (intensivmedisin). Etter å ha lest Dagbladet i dag fikk jeg fornyet lyst til å gå for kosthold som tema (men sett i lys av karriereutsikter er det vel ikke så lurt, hvis jeg ikke skal skifte beite da ;)) |
Med en gang det er snakk om Drevon og Frölich, prøver jeg å lukke ørene. De kommer jo bare med vrøvl hele tiden.
|
Jeg ler og griner om hverandre av den artikkelen. Drevon har virkelig gjort det å hate lavkarbo til sin hjertesak. Jeg lurer veldig på hvordan han forklarer det faktum at vi overlevde i urtiden. Og det fjaset om fiber, den som uttaler noe slik har ikke peil, saken er jo at vi har mye mindre avføring som nå ut og da trenger vi også mindre fiber. I tillegg spiser mange av oss ganske mye grønnsaker.
|
Sitat:
- |
Det er egentlig litt rart at det ikke er noe journalistisk interesse i å lage en ordentlig sak hvor de starter med blanke ark og går i dybden på hva er det egentlig vi spiser og hvorfor.
Vi trenger flere Gary Taubes =) |
Sitat:
|
dobbelpost...
|
Sitat:
|
Sitat:
Edit: sosiologer ikke sosionomer - er jo en viss forskjell hehe |
Sitat:
|
Hahaha! Nå kom jeg over et dagbla' på et cafébord, så jeg fikk lest sludderet. Man får inntrykk av at å kutte ned på frukt-inntak er ensbetydende med å falle død om etter et par dager, jo.
På pluss-siden, Sofie Hexeberg får plass til å uttale seg selv, og KOS omtales også, så kanskje nysgjerrige lesere i alle fall kan lese seg videre selv. :) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Litt usakelig, men hva har "lammet" Drevons hjerne?
|
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:23. |