![]() |
Tommel opp for Dagbladet
Dagbladet publiserte i dag en artikkel om lavkarbodiett i papirutgaven. Denne har jeg ikke lest, så den som har det kan komme med innspill. I tillegg stiller Sofie Hexeberg opp til nettmøte i morgen på dagbladet.no.
Jeg håper bare dette kan bidra til litt større bevisstgjøring om at man ikke trenger 3-4 hundre gram karber om dagen for å overleve. Vi kan jo heller ikke forvente at fettfiendtlige VG vil gjøre en liknende artikkel:p Send spørsmål til Sofie Hexeberg her . |
Sv: Tommel opp for Dagbladet
Jepp, veldig, veldig bra! Det eneste er at Wenche Frölich IGJEN er ute med pekefingeren og misjonerer om hvor flott det er å spise et halvt brød om dagen, for det gjør hun selv. 50-60% karbohydrater om dagen er det beste! :rolleyes: Hadde vært deilig med en artikkel hvor de ikke MÅ ha med meningene til motparten. Ser ikke at Hexeberg eller Lindberg blir spurt når de forteller om fortreffeligheten til norsk normalkosthold.
|
Og barn går jo selvfølgelig glipp av viktige mineraler og vitaminer dersom de settes på et kosthold med mindre karbohydrater, og mettet fett fører til hjerteinfark. Ikke akkurat oppdaterte på forskningen, disse "ekspertene". Jeg kjente jeg ble irritert.
|
Sitat:
Jeg kan jo selvfølgelig være tilbøyelig til å diskutere om hvorvidt det er bra å kutte ut grønnsaker som vokser over jorden, og om hvorvidt det er bra å innta SÅ MYE fett som på ketolyse, men det betinger en saklig motpartner til diskusjonen, og en som ikke står på sitt uansett hva. Når det gjelder mettet fett er det jo underlig at det skal være så farlig både for barn og voksne ettersom morsmelka består av 50% mettet fett, og den er jo den aller beste for en liten krabat. Jeg kan forresten også være tilbøyelig til ådiskutere "kunstig fett" (i mangel på ett annet ord. Altså fett fra blandingsprodukter, som rømme, fløte, ost osv. Ja, det er blandet med noe annet for å lage det), vs. fett fra en naturlig kilde, som avokado, nøtter, grillskive osv. Visste dere forresten at det er noe som heter karbansikt? Dvs at man kan se på noen dagen etter de har spist mye karber, som f.eks pastarett? Man blir oppblåst i ansiktet. Og klart man blir det, man samler jo vann. Drevon er vel den aller verste, og minst faglige eksperten her til lands. Ikke er han oppdatert, og han tviholder på 20-30 år gammel forskning og mening. Det er faktisk helt sykt at VG som en seriøs portal setter sin lit til han. |
Hvordan er rømme og fløte kunstig? Hva er det blandet med/tilsatt? :)
Carbface er et kjent begrep ja. |
Sitat:
Men jeg bare tenker fritt:p |
Melka fra kua smaker ikke det samme som melka på kartongen nei, fordi fløten enda ikke er skilt ut og melka er ikke pausterisert. :) Men fløten og rømmen man kjøper i butikken er neppe tilsatt noen form for smakstilsetninger. Ifølge tine.no så er fløte kun separert fra helmelk, og ikke noe mer. Den er også uhomogenisert. (seter)Rømmen er bare et produkt av fløte og melkesyrekultur. Jeg kan ikke heelt se hvor disse "tilsatte" stoffene kommer i fra. Da skal det være opplyst om det. :)
|
Leste nettopp artikkelen, og må si jeg er imponert over at Dagbladet kjører en sånn artikkel. Dog kunne de utelatt å ha med disse Norske "kostholdsekspertene" som mener et kosthold med 10 ganger mer fiber-, vitamin- og mineralrike grønnsaker enn mannen-i-gata får i seg gir mangelsykdommer*, og at mettet fett gir hjerteproblemer.
ADA, ACA, AHA, og alle andre høykarb-pushende statlige organer har de siste 40 årene kastet milliarder av kronasjer på forskning som skal bevise "kolestrol-hypotesen", og hva er resultatet? Ikke en eneste undersøkelse bekrefter noen sammenheng mellom mettet fett og hjerte-/karsykdom. *I tillegg får en jo legge til at vitamin A, D, E og K er fettløselige, med andre ord får du dem ikke i deg med mindre du spiser fett. Det samme gjelder livsviktige mineraler som jern, kalsium, magnesium, mm. som vi heller ikke får stort av uten deilig rødt kjøtt. |
Sitat:
Knallbra artikkel, holdt på å svime av når jeg så Dagbladet på butikken i dag. Visste ikke om dette på forhånd. |
:ja::ja::ja::ja::ja:
|
Jeg håper det kommer mange konstruktive spm til henne :spent:
|
Sitat:
|
Ble positivt overrasket faktisk! Vil absolutt si at det var Hexeberg som ble fremstilt i et positivt lys, Frölich sin kommentar høres egentlig bare snodig ut. Hvem er det egentlig som spiser et HALVT BRØD per dag? :rolleyes:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Æsj, jeg fikk ikke med meg det. Er det ingen som har skannet Dagbladet, da? :lol:
|
Kan kjøpe pdf'en på nett, det gjorde jeg.
|
Sitat:
|
Her kan du lese svarene fra damen...
|
Jeg ble litt sliten av å lese spørsmålet fra han der fitnessmester-legen...:cool:
|
Kommer det ikke flere svar? :(
|
Måtte kjøpe dagbladet på pdf - så jeg kan legge ut artikkelen her for alle som ikke rakk å kjøpe papirutgaven :)
OK - jeg får ikke lastet opp - den sier at en "security token is missing"... Noen sysadmin som har forslag til løsning? :) Er en pdf-fil med to sider. Jeg kan evt legge den ut midlertidig på en url jeg har tilgang til om noen andre vil prøve... :) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Wooh, konge! :heia:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:24. |