![]() |
Hva med Ingers rugbrød?
Leste akkurat om dette brødet . Og det ser ut til å være et lavkarbobrød - men er det det?
|
:nei: Det er det ikke.......
|
Nille har helt rett,- skriver inn oppskriften her så kan du bedømme selv :)
3 til 4 brød 1,3 kg sammalt hvete 200 g fin sammalt rug 200 g helkorn hvete 75 g gjær 2 strøkne ts salt 9 dl hvetekli 1,8-2,0 l vann (eller 1 l søt eller sur melk + 8 dl vann) 1 dl linfrø 1 dl solsikkekjerner eller 1 kg fin sammalt hvete 1/2 kg grov sammalt hvete 200 g havregryn 150 g linfrø 150 g hele hvetekorn 1 l hvetekli 50 g gjær 1,3 l vann Husker ikke nøyaktig kh i brødet .. men om jeg husker det .. skal jeg sjekke det opp i morgen. Husker i alle fall at det er veldig mye høyere enn Fedonbrødet i kh. |
min mor har gjort om på oppskriften og byttet ut bl annet hvete helkornet med rug og hun skal prøve med spelt istedet for hvetemelet...
blir det mere lavkarbo da?? *håpe,håpe* (vet at jeg ikke skal hive innpå med det ennå, da . meeen ...) |
Blir ikke spesielt mye mer lavkarbo da desverre... Spelt har samme gi som hvete, mens forskjellen på hel rug og hel hvete ikke er spesielt stor med tanke på Gi. Karbohydratinnholdene er stort sett også det samme.. Men brødet vil fortsatt bli sunnere selv om gi ikke blir lavere fordi Det er mer næringstoffer i både spelt og rug.
|
ja,ja ikke så vondt at det ikke er godt for noe ? ;)
|
Sitat:
Så er det vel måtehold som gjelder etterhvert vel? |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:36. |