![]() |
Lavkarbo-brødet !!
Jeg kjøpte det nye lavkarbobrødet på Kiwi i går. Jeg synes det var kjempegodt og det inneholdt bare 28gr. karber og masse, masse poteiner (husker ikke i farta hvor mye det var, men tror det var ca. 15gr.)
Er ikke karboinnholdet her omtrent det samme som i Lindbergbrødet?? Jeg mener å huske det..... Jeg synes dette brødet er et fullverdig brød i et lavkarbokosthold, så lenge man ikke spiser 8-10 skiver pr. dag. Men et par til frokost et par til nista på jobb/skole synes jeg må være helt ok..... Og så lenge man ikke skal SLANKE seg, men "bare" leve sunt! Så jeg har bestemt meg for å begynne å bruke dette brøde mer. Jeg skal selvfølgelig ikke slutte å BAKE selv, men det er greit å vite at man har et alternativ til vanlig "butikkbrød".... |
hvor mange karbohydrater blir det pr. skive sånn ca? :) klemz
|
Så bra! Det var en god nyhet! :)
Hva er forresten brødet laget på? |
Jeg har sett det på Rimi også. Jeg skjønner bare ikke hvordan de har fått det til å bli lavkarbo, for nest etter vann, så var den største/viktigste ingrediensen hvetemel... :confused: Uansett så må det da bli bare lavkarbo og ikke lavglykemisk. Spennende med nye produkter uansett!
PS: Fedonbrødet har ca. 20 gram karbohydrat per 100 gram, Elian. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg fant dette om lavkarbobrødet på Bakers sine nettsider, men jeg finner ikke nøyaktig innholdsfortegnelse....
Bakers LAVKARBO - en letterer hverdag Bakers LAVKARBO er et velsmakende grovbrød med 30 % mindre karbohydrater og over dobbelt så mye proteiner som vanlig brød. Kombinasjonen av mindre karbohydrater, mer fiber og mer proteiner, gir et brød med energi som varer! http://www.bakers.no/eway/imgstore/62917C3981.jpg Bakers LAVKARBO - energi som varer Bakers LAVKARBO inneholder rikelig med kostfiber fra solsikkekjerner, havregryn, sammalt rug og sikkorirot – et godt alternativ for de som ønsker et velsmakende grovbrød med energi som varer. Bakers LAVKARBO er et brød for deg som ønsker å ha kontroll med energiopptaket i den daglige kosten. |
Skulle jo nesten tro at dette var bedre da, hvis man har lov til å kalle brød BRA?? :confused: Her er i hvertfall ikke hvetemel den største ingrediensen.... Og i tillegg har de byttet ut usunt fett med OLIVENOLJE!! :)
K4 Sport Firkornbrød -et spennende samarbeid I vinter vil Liv Grete Skjelbreid Poirèe være forgrunnsfigurer for K4 Sport prosjektet. http://www.bakers.no/eway/imgstore/5E9A3A9263.jpg FRONTER K4: Liv Grete fronter K4 Sport Firkornbrød. Et spennende samarbeid Liv Grete er en god ambassadør for norsk idrett og ønsker gjennom deltagelse i K4-prosjektet å bidra aktivt til talentutvikling, rekrutteringsarbeid og kostholdsveiledning for aktiv ungdom. For Liv Grete er brød en viktig del av kostholdet: – Idrett handler ikke bare om masse trening. Glede og allsidighet er like viktig i ung alder. Å være i aktivitet krever at du er bevisst på hva du spiser. Min idrett krever blanding av god fysisk form og god konsentrasjon. For meg er det viktig med et variert kosthold som gir meg overskudd og skjerper min konsentrasjonsevne. Godt brød med deilig pålegg er en av mine favoritter, og en viktig del mitt kosthold. Brød -effektiv ernæring http://www.bakers.no/eway/imgstore/352D497D90.jpgK4 Sport er utviklet i et samarbeid mellom Bakers og Olympiatoppen. Brødet har en høy andel av grovt sammalt mel og utnytter næringsinnholdet i alle våre 4 viktigste kornsorter, derav navnet K4 Sport. Brødet har over 50% sammalt mel og hele korn, og er rikt på fiber. I tillegg har man blant annet valgt å bruke olivenolje som erstatning for andre typer margarin / matfett. |
Nå har jeg Næringsinnholdet her:
Pr. 100gram brød! 249 kcal 14,8gr.protein 28,1gr. karbohydrat 8,6gr. fett (derav 1gr. mettede fettsyrer) 7,8gr. kostfiber 0,5gr. natrium Innhold: vann, hvetemel, solsikkekjerner, havregryn, hvetegluten, soyaprotein, sammalt rug, linfrø, inilin (kostfiber), olivenolje, salt, maisstivelde, tørket hvetesurdeig, fruktose, fortykkningsmiddel johannesbrødkjernemel. |
Jeg har kjøpt lav karbo brødet idag... Spennende... Eneste brød med lite karb å få tak i på denne delen av landet... :rolleyes:
|
Dette kan også vi som er i fase 2 i Atkins også spise? bare vi husker og telle karbene?
Hvor mye net karb er det i det brødet? Hvordan regner man ut net, karb ? Hva skal man trekke fra på totalt innhold av karbene? |
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Pr. 100gram brød: 249 kcal 14,8gr.protein 28,1gr. karbohydrat 8,6gr. fett (derav 1gr. mettede fettsyrer) 7,8gr. kostfiber 0,5gr. natrium Sitat:
Men ikke sukkerarter, for det er som regel sukker i en eller annen form. Du må lese på innholdsfortegnelsen hva innholdet er... |
løpe og kjøpe i morgen
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Prøver på nytt og får resultatet: 1 skive veier 40gram og karboinnholdet blir da 11,24 karber pr. skive...... Ops!!!! Håper alle får med seg dette!!!! Og SORRY SORRY for feilen det skal IKKE gjenta seg!!!!!! HerreGud! *flau* ....... |
Jeg veiet en "normal" skive nå. En fingertupptykkelse: 25g
dvs 7g karbo per lavkarbobrødskive fra Bakers ;) |
Sitat:
Da var ikke karboinnholdet så galt alikevel da.... Phju....... :o |
Sitat:
Er alt ødelagt nå da? siden vi spiste dette brødet i dag? :confused: :( |
Sitat:
|
Sitat:
Hvor er den stigen hen? |
Her finner du stigen: http://atkins-no.com/billboard/index.php/no/17
Den norske boken inneholder vel ikke denne? :rolleyes: |
Hvis boka ikke inneholder stigen - er det atter en stor mangel. Hva forsvarer de det med da ?? Forglemmelse ?? Eller har Midelfart og Co bestemt seg for å endre Atkins ?? Og hvis så, - lurer på om Atkins i USA vet det ?? Å legge til karber etter listen er en viktig del av vedvarende - dette blir presisert flere ganger i originalboken.
Nå har jeg anbefalt den norske boka for siste gang.... :mad: |
Bare tenkte på dette med "hvor mye veier en brødskive".. Den veier mindre jo eldre den blir, fordi den blir tørrere.
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:32. |