![]() |
Min beste lavkarbonøttekake
Bunn:
3egg 1 dl splenda (eller annen søtning) 1oo gr smeltet smør 130 gr mandler 130 gr creme fraiche 1 ts bakepulver ½ ts natron Visp sammen egg og søtning. Bland det andre i, stekes i rund form (24 cm) på nederste rille 200 gr i ca 30-35 minutter. Kaken blir ikke så høy, men ganske saftig. Fyll/mousse 120 gr frossne bringebær/jordbær tines Ta vare på sausen den skal brukes til gelelokk, mos bærene gjennom en sil/dørslag (jeg kastet rester av bær/stener så ca 60-70 gr gjenstår) 4 gelatinplater legges i kaldt vann ca 5 min, deretter smeltes i vannbad 1 boks creme fraiche 3 eggehviter stivpiskes (kan sløyfes) Passe med søtning Rester av de mosede bærene Visp CF til krem, ha i bærsausen, og søtning, bland gelatin og stivpiskede eggehviter forsiktig i. Tas på kaken, settes kald et par timer. Gelelokk 2-3 gelatinplater (legges først i kaldt vann 5 min, klem ut vannet) Bærsausen Ca 2 dl vann Søtning Blandes på svak varme til gelatinen er oppløst. Helles forsiktig over moussen, la stå i kjøleskap til den stivner. Synes kaken ble saftig og god, og uten kunstig smak. Velbekomme |
Sv: Min beste lavkarbonøttekake
synes jeg har prøvd litt mange "rare" kaker etter at jeg begynte på lavkarbo. Men jeg gir meg ikke :) og denne ser veldig bra ut. Så den skal prøves
|
Sitat:
Bærene i denne kaken gjør at den kunstige smaken av søtningen blir borte. ;) |
Hm, denne hørtes veldig god ut, skal prøves til min datters ettårsdag i helgen...
|
Sitat:
|
Hørtes veldig godt ut...
Det går sikkert ann å droppe eggehvitene også.. da blir den enda enklere å lage :) |
Sitat:
Ps, tror det holder med 2-3 gelatinplater til gelelokket. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:41. |