![]() |
Lage sjokolade selv
|
Sv: Lage sjokolade selv
Nei men det så spennende ut :spent:
|
Spennende! :sikle:
|
Jeg har en pose kakaobønner liggende og har lyst til å lage sjokolade av dem. Men finner ingen oppskrift som går ut på det. Må kanskje bare prøve meg fram? Noen som vet?
Riste bønnene, male dem, koke med melk og stevia eller splenda? |
Det er oppskrift på lenken i hovedinleget.
|
JA:) det har jeg.. prøvd denne..
Det kreves MYE søtning for å få en sjokolade god. Kakaoen er sterk og bitter smak. Ikke sånn du kjenner den fra butikken..freia kakao er liksom noe helt annet..skulle ikke tro at begge var kakao? . Dette er rå varer og sterk/bitter smak... fra nå av vil jeg si at det i butikken er søtning/sukker med sjokoladesmak... Jeg synes det ble ganske godt, men måtte venne meg til den nye smaken... jeg søtet med sukrin, stevia, agave og litt splenda... Jeg måtte bruke endel..og enda ble den ikke særlig søt... Men god på sin måte... Jeg hadde også smør og litt cocosa oppi for å gjøre den mildere... De som tåler feks fløte er det jo helt perfekt! men spennende å prøve noe nytt ..til og med dattera på 4 spiste det:p |
Sitat:
|
Her er også en oppskrift på hjemmelaget sjokolade med rå kakao og kakaosmør. Har ikke prøvd selv, så aner ikke om det er vanskelig eller godt eller noe. Ser i alle fall spennende ut :ja:
|
Sitat:
|
nå fikk jeg veldig lyst på sjokolade...
|
Tusen takk for alle svar!! Jeg prøver til helgen, det er helt sikkert.
Må da bli ganske sunt til og med, dette her!:blomster: |
mmmm!! :sikle:
|
ÅÅÅÅ, jeg ble akkurat fast kunde hos økosjokolade...
Jeg laget sjokolade i stad, med litt sukrin( 4ts til 150 g sjokolade), tørka aprikoser og hakka mandler. Måtte ta to biter før jeg vendte meg til smaken og nå er jeg redd for ikke å klare å stoppe før jeg har slengt i meg hele plata på 75g..( laga to plater).. |
Ååå, det hørtes godt ut! Tror jeg må bestille litt ting fra økosjokolade, ja. :sikle:
|
Økosjokolade skal ha stand på Alternativ-messen på Lillestrøm 6.-8. desember (edit: det er 6.-8. november). Tror jammen jeg skal ta en tur innom den standen der, ja. :) Hadde ikke tenkt meg dit, men hvis jeg får teste den sjokoladen så.... :D
|
Sitat:
Om du ser en passe rund mamma med en mann på slep og ei lita Dokke med briller og mase hår i rullestol, da er det oss.. |
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
De har en del av økosjokolade-produktene på helsekostbutikken som heter Røtter i St.Hanshaugen-området (ned veien ved siden av kaffebrenneriet som man ser når man går av bussen på st.hanshaugen-holdeplassen) - jeg tittet på dem i dag, men bestemte meg for at det får bli en jule-utskeielse om noe. :cool:
|
Finner ikke no om karbo innhold ....noen som vet om det er karbo i kakao bønner, kakaosmør osv...?
|
|
Sitat:
Tusen takk for hjelpen:-) |
Kan man spise Mulu sjokolade som selges hos http://www.super-nature.no/ på lavkarbo? Jeg smakte både silk og dark, og de smaker veldig godt! Men jeg kontaktet Mulu og de kunne ikke si noe om næringsinnholdet!?
|
Sitat:
Jeg ville sendt mail eller latt den være og holdt meg til en liten bit 86% sjokolade nå og da. |
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:50. |